Tråd: Psmf
Vis enkelt innlegg
Gammel 08-05-11, 08:44   #44
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 58
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Psmf

Solsikke 123, du spurte hva forskjellen fra Fedon og Psmf var, og hvis jeg nå forstår Psmf godt nok, så er forskjellen både mer fett og mer karbohydrater. Det er heller ikke ubetydelig hvilke karbohydrater du spiser. Her forholder man seg til lavglykemisk mat, dvs mat med trege karbohydrater som jeg kaller det. Selv ligger jeg på ca 50 - 100 gram karbohydrater og når jeg regner er dette 10% av energikilden min. Jeg ligger på ca 1500 kalorier om dagen, men kan gjerne øke når det er naturlig. Fettkildene min er avocado, olje og nøtter.
Jeg kan være enig med at en kort periode med Psmf sikker kan være en god start for mange. Det minner jo om ED (Eurodietten), men da er det jo i samråd med leger. Det er som regel ganske overvektige folk som begynner med dette, og de er også veldig insulinresistente. Hvis du f eks skal ned 10 kg til sommeren, og har en BMI på 26 tenker jeg at dette kanskje kan skade mer enn gavne? En lege ville vel aldri anbefalt dette da? Og det er vel her jeg er mest skeptisk, Psmf til normalvektige folk som skal ha en kjapp nedgang. Men har du 30 kg som må av kan det kanskje hjelpe å få satt i gang forbrenningen.

Jeg bare tenker høyt her, og det kan godt hende jeg tar feil!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat