Tråd: Psmf
Vis enkelt innlegg
Gammel 08-05-11, 00:26   #28
solsikke123
Medlem

Medlem siden: Feb 2011
solsikke123 er på en erverdig vei

Sv: Psmf

Hei.

Jeg synes det er kjempefint med svar på spørsmål man lurer på her inne. For oss som aktivt søker og leter etter informasjon, så har lavkarbo.no blitt et enkelt sted å lese seg klokere, som både motiverer og forvirrer. men er det en ting som gjennomsyrer det hele så er det at vi er forskjellige.
Og vi reagerer forskjellig på det vi putter i oss, det er det ingen tvil om.
Noen ganger stilles det spørsmål som har lite med dette kostholdet å gjøre, noen svar er idiotiske, noen er faglig og dokumentert, noen er synsing og mening.
For meg, som er ganske ferskt, så er det veldig lærerrikt å lese her inne.
Spesielt tråder som denne her, fordi det nettopp er i slike diskusjoner man havner oppi i hverdagslivet. Og vektnedgang..vel, det er vel det de fleste av oss ønsker (ihvertfall oss ferskinger)
Jeg tenker at det er mange her inne på lavkarbo som jeg har lest om, som i praksis lever mer som Psmf. Det er så mange som kutter karboene uten å øke fettet. Meg selv innkludert i starten, uten at jeg visste det egentlig.
Men jeg kutta jo karbene uten at jeg økte nok i fett, det vet jeg jo nå. Fettet virket jo ganske skummelt i starten
Jeg tror at mange lever på dette kostholdet til vanlig også bare at det ikke er definert som en diett da, men at de lever sunt og magert. (slik man før tenkte var sunt, vel og merke Mange har godtatt at sukker ikke er bra, men tror ikke på at fett er det heller og sitter igjen da med et kosthold som må ligne psmf, tror dere ikke?

Det å formidle kunnskap er sunt, det gjør at man lettere kan ta de rett valgene.
Nå er jeg kanskje stokk dum, men er ikke sparebluss den største konsekvensen av dette egentlig?
Og ligner Pmsf Grethe Roedes lavkarboversjon?
Og blir ikke denne manglende energien en årsak til at man går ned i vekt?
Jeg spør fordi jeg stadig vekk kommer i diskusjoner etter at jeg begynte på lavkarbo. Alle synes det er greit å droppe sukker, men økning av fett får folk helt sjokk av.
Og akkurat dette med fettet er jo veldig vanskelig å forstå seg på, selv om det står mye her inne om det....

Jeg håper at lavkarbo.no skal ha rom for alle typer spørsmål og svar fordi man skriver inn hit fordi man lurer på ting. Eller bare vil "snakke" med noen som man tenker kan svare på de tanker og spørsmål man har. For oss som er nye her så tar det litt tid å forstå alt. Det tar også tid før man skjønner det dere erfarne har skjønt, fordi noen ting må man bare erfare selv.
Diskusjonene jeg har lest her inne om pmsf er litt kjipe fordi mange ønsker at det er ting man ikke har lov til å si her, hvilket jeg føler legger en begrensning på hva man skal tørre å komme med hit. Bør man virkelig ha års erfaring før man tør å mene noe her inne?
Svarer man på et spørsmål som ikke er helsefremkallende, vil man da anbefale noen noe usundt??
For jeg fomler og famler, men jeg har likevel lyst til å være aktiv her inne.
Det er motiverende og spennende, slik jeg ser det å få være et del av et fellesskap. Men det kan være at jeg om 2 år ser at jeg skrev dumme ting.
Men jeg synes det både blir skummelt og begrensende hvis man ikke skal kunne svare på spørsmål som blir stilt, selv om spørsmålene er litt på siden av 100% lavkarbo.
Så poenget mitt er "jo mere kunnskap, jo bedre", ingen blir dumme av det. Er man uenig i noe, så ikke kritiser, men argumenter saklig for hvorfor en selv mener noe annet.
For jeg tror det ermange innom lavkarbo som kan slite med selvbilde og selvtillitt, og da er det unødvendig å ta noen for at det har svart "feil"

(må innrømme at jeg leste noen tidligere tråder her som preget meg litt..)

Også lurer jeg på hvorfor denne dietten er så skadelig?
(fordi jeg ennå ikke har rukket å kunne noe om det ennå, men jeg har jo tenkt at kanskje jeg skulle kuttet fettet litt fordi jeg går jo ikke ned nok....men skjønner jo at det kan være dumt da, fordi der kloke jeg har lest så mye svar fra her inne fraråder det veldig, men hvorfor egentlig?)...puh, langt iinnlegg.....

solsikke123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat