Vis enkelt innlegg
Gammel 07-05-11, 18:16   #1
cecmur
Juniormedlem

Medlem siden: Apr 2011
cecmur er på en erverdig vei

Fett vs proteiner - Er jeg ved ved et veivalg?

Tidligere i denne uken var jeg hos legen. Besøket var i første omgang en årlig sjekk, men jeg fortalte ham også at jeg har spist lavkarbo et par måneder (og vel så det).
Han mente han var godt inne på dette på dette med kosthold og fortalte han hadde opptil flere som kom til ham for vektreduksjon. Han sa han selv hadde en kostholds filosofi som tippet mot "den gode gamle Grete Roede maten".
Han mente selv han hadde godt innsikt i lavkarbo kostholdet.

MEN - han mente at alt fettet man får seg på lavkarbo på lang sikt ikke er bra for hjerte-kar systemet, uten at han henviste til noen vitenskapelige studier for å underbygge dette (ikke at jeg ba ham om det heller..).
Men han syntes det var bra at jeg kuttet ned på karbohydratene.

Da jeg spurte om hvor jeg da skulle hente energien min fra (når jeg ligger på ca 15 karbohydrater om dagen og ikke kan spise så mye fett) og han mente disse skulle komme fra proteiner. I tillegg måtte jeg spise godt med grønnsaker (noe jeg egentlig også gjør - det er der karbohydratene kommer fra). Legen mente også jeg måtte ned på 1500 kcal om dagen

Jeg har et opprinnelig basalbehov på ca 2500 kcal (muligens litt mindre nå) og har ligget på 1700-1800 kcal om dagen. Har nesten helte tiden vært i ketose (datt ut i påsken, men er tilbake nå). Spiser ca 150 gram fett om dagen(er dette forresten mye, EGENTLIG?).

Jeg har stått stille over en lengre periode og forsøkt å fjerne mulige partystoppere som pepsi max mm, uten at dette har gitt resultater.

Kan det være mulig at det er fettet som gjør at jeg ikke går ned (eneste jeg ikke har forsøkt å redusere ennå)?
Kan fettet påvirke hjerte-kar systemet på lengre sikt? Jeg ønsker jo ikke det...
Hvilken kostholdsfilosofi er det som sverger til lavt karbohydrat/fett nivå og høyt protein?

Kan si at jeg pr dags dato ikke har fått en alarmerende telefon fra legen om kolesterolverdier på ville veier (tok prøvene tirsdag) :-)

cecmur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat