Vis enkelt innlegg
Gammel 07-05-11, 14:54   #53
tommygutt
Seniormedlem

tommygutt sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 48
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sentrumsløpet 2011 - 10 km., hvordan trener dere?

Opprinnelig lagt inn av Mtenn100, her.

Tommygutt: Veldig enig i dette. Keep it simple. Vi skal ikke over"forske" for å gjøre det ok i treningen og du gir mange gode tips. Jeg trener/jogger 7 x i uken. Det hender det blir 6. Ca 40-80 min hver gang. 40 uke dagene, 80 en dag i helgen, 50 annen dag i helgen. Distanse og terreng varierer (marka, byen osv), men alltid ute. Midten av 50årene, løper 10km på ca 45min. Ønsker forbedring. Lever lavkarbo. Bør 3 av øktene/uke egentlig være intervalløkter (a la 4x4) eller er det andre måter jeg effektivt kan forbedre 10kmresultatet? Jeg føler for at 2-3 av øktene/uke bør være rolig langkjøring, dvs 4.40-4.50/km. Forslag?

Med tanke på at du trener mer eller mindre hver dag, ville jeg vært nøye på å skille mellom hardt og rolig. Bare hardt blir fort til overtrening og halvhardt vil gi samme effekten. Når du løper 10 km på 45 min pr i dag, har du et godt utgangspunkt.

For meg virker det som om du trives med å trene relativt korte økter, så jeg ville kanskje prøvd å variert mellom harde økter (intervall), spesifike økter med løping 10 km i konkurranse-tempo og helt rolige økter på en times tid som restitusjon. Jeg synes det er motiverende å se på pulsklokka hvor fort jeg kan sykle i sone 1 eller løpe for den saks skyld. For ett par år siden kunne jeg ikke løpe, gå på ski eller sykle i det hele tatt uten å rase opp i puls, nå går dette veldig bra og er et klart resultat på bedre kondisjon (O2-opptak)

Det aller beste tipset jeg kan gi deg er at det er når du hviler at du blir i bedre form Tørr og slipp opp litt, unn deg noen rolige uker etter harde uker, la kroppen få absorbere treninga så skal de se at resultatene kommer!