|
Sv: Nistemat til barn
Det er jo ikke skole- og barnehagedag siden det er lørdag, men vi har brukt dagen til å teste ut lunsjkaker, eller "Mr Yoda kaker" som jeg kalte dem. Her går det nemligen mest i Star Wars leker for tiden . Lillemannen var med på å rote.. kremt ... lage Og det var to gutter som virkelig heiv innpå da det kom på bordet. Etter to og en halv posjon lente størstemann seg tilbake i stolen og annonserte at han ikke orket en fjerde posjon... de falt i smak med andre ord 
Merker allerede etter tre dager med "lavkarbo" at han har blitt gladere, mer matlyst(tydligvis mye mer ), mindre masete og generelt en triveligere unge å være i hus med. Om det er maten eller bare hodet mitt vet jeg ikke, men det er nå lov å håpe 
Her kan man jo sikkert variere etter hva man skulle ha liggende i kjøleskapet, men vi puttet dette i våre YODAKAKER:
Kjøttdeig av svin
Selleristang 3 stk
Halv boks ferdigkokte kikerter
1/2 pk frossen spinat
1 liten løk
2 egg
bittelitt chilli
masse tørket timian, estragon, rosmarin
Vet ikke om det hadde noen funksjon men jeg puttet i fiberhusk for å få dem litt fastere, ca 1 1/2 t - skje. Kakene ble iallefall faste og fine 
Kjørte alt sammen i en foodprosessor, til en grønn glatt guffe. Formet kakene og stekte dem med smør. Ferdig med alt på ca 15 min.
Da jeg spurte om dette var noe han kunne tenkt å ta med seg på skolen var svaret "ja, men på mandag vil jeg ha bønner i tomatsaus, men på tirsdag vil jeg ha slike Yodakaker"
For meg var ikke dette det mest smakfulle måltidet jeg har smakt, helt greit liksom, men ungene syns tydeligvis dette var toppen! Så nå har jeg stekt opp og fryst i porsjonspakninger slik at det bare er å legge i kjøleskapet dagen før skolen.
|