|
Sv: Sentrumsløpet 2011 - 10 km., hvordan trener dere?
Tommygutt: Veldig enig i dette. Keep it simple. Vi skal ikke over"forske" for å gjøre det ok i treningen og du gir mange gode tips. Jeg trener/jogger 7 x i uken. Det hender det blir 6. Ca 40-80 min hver gang. 40 uke dagene, 80 en dag i helgen, 50 annen dag i helgen. Distanse og terreng varierer (marka, byen osv), men alltid ute. Midten av 50årene, løper 10km på ca 45min. Ønsker forbedring. Lever lavkarbo. Bør 3 av øktene/uke egentlig være intervalløkter (a la 4x4) eller er det andre måter jeg effektivt kan forbedre 10kmresultatet? Jeg føler for at 2-3 av øktene/uke bør være rolig langkjøring, dvs 4.40-4.50/km. Forslag?
Opprinnelig lagt inn av tommygutt, her.
Jeg kan bare si en ting etter å ha lest mye av det du skriver her på forumet: du kompliserer unødvendig mye. Man trenger ikke doktorgrad i fysiologi for å begynne å trene og komme i form, det er faktisk så enkelt som å komme seg opp av sofaen og just do it. Overanalysering av løpesett, muskelbruk, tid i soner, makspuls og hvilepuls, gagner ingen som vil nå et mål om å komme i form, eller løpe Sentrumsløpet. Det er detaljer som man kan fokusere på senere, dersom man vil ta et steg videre.
4x4 er latterlig enkelt. Man trenger et par gode sko eller ett par ski eller en eller annen maskin på et treningsenter eller en sykkel med to fungerende hjul. Man begynner ikke å lære en nybegynner om løpesteg. Okey, får man vondt i knærne etter kort tid, anbefal variasjon i treningen. Belastningen på hjertet er det samme uansett.
Keep it simple!
|