|
Sv: Vegetarianer- går dette?
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Jah! Det var jeg. I hele åtte år, faktisk. Men jeg begynte å spise fisk, da (It's ok to eat fish, 'cause they don't have any feelings. -Kurt Cobain )
Nei, altså, tøys til side. For meg sto jeg ved en korsvei hvor jeg hadde valget mellom å bli veldig syk, eller leve ut mine ideologiske overbevisninger. Jeg var veldig syk og overvektig, og har utrolig reaktivt blodsukker, og veldig insulinresistent, så etter mye prøving og feiling forsto jeg at det eneste som funker for meg er ketogent kosthold, og det er dessverre knapt forenlig med å være veggis. Men nok om meg.
Jeg tenker det kan det være greit å legge seg på en moderat karbo/fettmengde-linje. Som Iset nevner, belgefrukt -mye av det har lav GI, og gir dermed ikke så stor blodsukkerstigning og insulinutskillelse, hvilket er essensielt for deg om du har pco/pcos.
Qorn er så vidt jeg husker laget av soya, og det er mye mulig ufermentert, som de fleste soyaprodukter er. Det er litt trist å melde at soya stort sett har så mye østrogen i seg, at særlig om man har hormonforstyrrelser fra før, så kan det gjøre vondt verre. Så jeg ville holdt soyeinntaket på et minimum.
Jeg har ei venninne som spiser halvveis lavkarbo, og er vegetarianer (og ikke pesce), hun spiser gårdsegg og hele meieriprodukter, og unngår i grove trekk polert ris, spiser lite brød, og i tilfelle rugbrød, noe fullkornspasta, og det funker godt for henne. Skjønner det med løpe, men f.eks Norbo er en ost uten løpe, og det skal finnes flere typer. Ost er en genial kilde av proteiner og melkefett for deg som ikke spiser kjøtt!
Grønnsaker av alle slag er selvfølgelig supert. Jeg pleide å lage mye gryter med løk, squash, minimais, aubergine etc etc (litt etter hva jeg hadde), hvitløk og masse gode krydder, som jeg kokte inn med hakka tomater og creme freiche. Kjempegodt!
Så lenge du klarer å finne noen gode proterinkilder (f.eks ost og egg, men det finnes også litt i grove kornprodukter og belgefrukt), og fettkilder, som f.eks smør og hele meieriprodukter, gode kaldpressede oljer (ikke til å steke med, da bør du bruke meierismør) så er du godt på vei!
Dette er jeg helt enig i! TS startet ikke denne tråden for å diskutere det etiske ved dyrehold. Vil dere diskutere det, kan dere jo bare starte en egen tråd om temaet! 
Og boka finner du bl.a her! Dette er det norske forlaget sin side, da. Men ettersom boka er såpass ny ligger prisen stort sett på det samme andre steder også. Du kan eventuelt kjøpe den som e-bok for bare en hundrings.
Lykke til! 
Hei, tusen takk for så langt og utfyllende svar! Mange fine tips, det settes pris på
Nå er Atkins-e-boka bestilt, sitter å "titter" i den nå. Spennende! Den inneholder jo måltidsplaner og det hele, akkurat det jeg var ute etter 
|