|
Sv: Effektiv kondisjonstrening
Jeg skjønner fremdeles ikke poenget eller budskapet i denne tråden og langt mindre nå når jeg ser treningsmengdene dine BitTorres. 3-6 timer pr uke og du velger å bruke 70% av dette på sone 1, du deffinerer en økt hvor du øker fra rolig til tilnærmet maks for noe annet enn intervall og du har ytterligere 10% med intervall-trening. Dette er ganske lik sone-inndeling som en toppidrettsutøver som trener 20 + timer pr uke. Og igjen, "effektiv kondisjonstrening" er overskriften, forstå det den som kan.
De gangene jeg trener sone 1 er dette kun for restitusjon, f.eks etter ritt eller etter tøffe treningbolker. Ingrid Kristiansen har selvsagt masse resultater å vise til, men du viser samtidig godt ditt synspunkt når du sier at Petter Northug aldri hadde tatt gull på 50 km med bare intervaller. Selvsagt skal ikke en heltids profesjonell utholdenhetsutøver trene 20 + timer med intervall, det er å grave sin egen grav ganske kjapt. Er det da riktig at en mosjonist som trener 3-6 timer pr uke skal trene etter samme sone-inndeling som Petter Northug?
Ja, det finnes mange veier til Rom. Ingen hemmelighet at jeg trener intervall-basert og jeg har økt O2-opptaket fra godt nede på 50-tallet til rundt 70 og nå biter jeg greit fra meg i diverse sykkelritt. Jeg har en filosofi jeg tror på, men samtidig anbefaler jeg alle å finne sin filosofi, som de tror på og som er motiverende. Hvis trening ikke er gøy og man følger ett eller annet programm fordi man MÅ, ja så slutter man å trene. Hva skjer da, jo man stagnerer og får tilbakegang, man blir umotivert, man legger på seg og man blir merkbart dårligere form. En ond sirkel.
De aller aller fleste motiveres av framgang og resultater, da blir det merkelig å anbefale mosjonisten som trener 4 timer pr uke og bruke nesten 3 av sine dyrebare timer i sone 1.