Vis enkelt innlegg
Gammel 01-05-11, 18:09   #20
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Må man være i ketose for å kunne pøse med fett?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Jeg er ikke uenig med Nerthus, Lillemy71 eller knh for da hadde jeg måttet motstride det Lutz har skrevet, og det kan jeg ikke..... Men når det er sagt er jeg likevel noe enig med mats her. Det virker rimelig med 1g. kh. per kg. likesom det virker rimelig med 1g. protein per kg...

I motsetning til protein har ikke karbohydrater noenting essensielt som kroppen ikke kan lage selv. I tillegg har protein og karbohdyrater forskjellige effekt på kroppen - og kan dermed ikke sammenliknes. Karbohydrater påvirker blodsukkeret i stor grad, og er å anse som ren energi - mens proteiner er livsviktige byggeklosser for kroppens celler -
Proteiner er livsviktige for kroppen - karbohydrater kan vi leve uten siden kroppen kan produsere det den trenger selv fra protein og fett

Dermed er ikke proteinantakelsene RIMELIGE - de er basert på at kroppen faktisk har grunnleggende behov for en viss mengde protein hver eneste dag for å fungere... Så la oss slutte og sammenlikne epler og appelsiner

Du er jo uenig da - bare si det rett ut - det er helt greit! Jeg ønsker meg litt tyngre argumentasjon enn at det "virker rimelig". Kilde til slike påstander er alltid greit - selv om Mats mener det er farlig og gi "bastante" påstander om 72 gram karbo pr dag før man må redusere fettet - SELV om disse er vitenskapelig begrunnet - er det vel like feil om ikke verre og påstå at 1 gram karbo pr kilo kroppsvekt er grensen for om man må redusere fettmengden eller ikke - tatt i betraktning at ingen foreløpig har kommet med en ENESTE kilde som sier NOE som helst om dette NOE sted Right?

Sitat:

Om Lutz hadde skrevet denne boka i dag er jeg sannelig ikke sikker på om han hadde skrevet "omkring 72g. kh. per dag"..........

Boka kom nettopp ut i revidert utgave... og det står vel fremdeles omkring 72 gram karbo i den også - eller kan noen korrigere dette?
Nå kommer du også med påstander du ikke har noe grunnlag for å komme med - knh har faktisk gitt argumentene for hvordan han kom fram til 72 gram karbo pr dag. Merk dog at det gjelder insulinresistense - så kanskje vi skal dele opp diskusjonen til å gjelde normalvektige og overvektige? Ikke vet jeg Har du forresten lest boka selv? Den anbefales...

Sitat:

Om en ser på det jeg har uthevet her over; en person på 200 kg. skal IKKE spise 200g. kh. per dag selv om en, ifølge mats, er fristet til å legge til grunn 1g. kh. per kg... Han skal spise så mange kh. som den vekta han skal ned i, om noe........

Ok, jeg har stor respekt for deg - men jeg synes du "synser" vel mye her... skal man først angripe respektable forskeres resultat - bør man ha litt mer en ren synsing og at ting virker "rimelig" - som den minste respekt for Lutz mange års erfaring med egne pasienter og forsking. Glem heller ikke Kwasniewski og optimal ernæring - han mener vel det optimale karboinntaket ligger på noenlunde samme mengden gjør han ikke? Anyone? Har ikke lest boka hans enda - så jeg kan ikke si for sikkert.

Tilslutt - bør vi heller åpne en ny tråd og diskutere tema så TS får litt fred kanskje?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat