Vis enkelt innlegg
Gammel 01-05-11, 16:42   #16
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Må man være i ketose for å kunne pøse med fett?

Nerthus har vel fått med mesteparten av det jeg hadde tenkt å skrive og til Nerthus forsvar så er det vel få her på forumet så lite påståelige og bastante som henne. Hun er vel også en av dem som virkelig har lest seg opp på ulik litteratur og refererer aktivt til det i sine innlegg, og ikke bare "tror", "syns" og "nesten garanterer" ting utifra egne meninger. Hun pleier også å holde seg for god til å kalle folk korka bare for det at de har andre meninger enn henne.

Når det gjelder daglig inntak av kh så vil jeg også ha henvisninger til hvor det er kjønnsbestemt hva man kan innta av kh og fett, uten at jeg blir kalt korka av den grunn. Jeg kan nemlig uten problem spise rundt 50-70 g kh daglig, være i ketose og spise rundt en 70% fett daglig og ja, jeg går ned i vekt. En kompis av meg derimot kan knapt tenke på å spise kh uten at vekta stopper opp eller går oppover. I følge deg Mats skal det jo ikke være sånn?? Jeg kan fortelle deg hvorfor, kompisen min er utrolig insulinresistent og tåler knapt nok kh. Du påpeker det jo selv vi er alle forskjellige, og ja det er vi men disse forskjellene er også uavhengige av kjønn. Jeg har ihvertfall ikke funnet noe som tilsier at man kan skille på mann/kvinne så lenge man lever på lavkarbo/ketogent (under 70 g kh daglig).

Jeg for min del legger denne diskusjonen død nå, for det har etterhvert utartet seg langt utenfor det trådstarter spurte om. Synes faktisk jeg begynner å ane at det er et forumtroll på gang her.

Og for å oppsummere et svar til trådstarter:

Det finnes folk her på forumet som har levd mer eller mindre i ketose i mange år uten nevneverdige problemer. Det finnes lite forskning på det å leve i ketose over lengre tid og jeg mener at Torkil Andersen (Ketolyse) ikke anbefaler å være i ketose etter at man er ferdigslanket. I hans bok gir han en oppskrift på hvordan man sakte kan øke kh-mengden for å finne et nivå man trives med uten å gå opp i vekt, kan være verdt å lese gjennom det. Han har også skrevet en bok som heter "Etter slankekuren", den har jeg ikke lest ennå - er ikke helt der ennå. Ellers er det vel mange lavkarbere som når de er ferdig med vektnedgang går over til Fedon sitt kosthold og da skal du redusere fettet en god del.

Ellers er det en god regel at du kan spise mye fett (om du klarer det da) opp til et fettinntak på ca 70g kh daglig (Lutz - Bedre uten brød), men selvfølgelig bør du prøve deg litt frem for å finne din grense. Da kan du følge oppskriften i ketolyseboka. Jeg husker ikke den nå og har ikke boka her akkurat for øyeblikket. Lykke til, håpe du finner noe du trives med.

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat