Vis enkelt innlegg
Gammel 01-05-11, 13:20   #64
Mill
Medlem

Mill sin avatar

Medlem siden: May 2010
Alder: 42
Mill er på en erverdig vei

Sv: Flere som skal begynne 1. mai?

Opprinnelig lagt inn av Euphita, her.

Da er jeg igang!

Frokosten bestod av 50g honningmelon, ostebiter og slinkebiter- 2,6 g karber og lunsj ble omelett med 1 g karber.

Kjempeartig at så mange er med!

Mill: ser du spiser lavkarbo og lavkolestrol. Hva spiser du da?
Vi kom plutselig på at sambo har høyt kolestrol så han tør ikke hive seg med før han har vært til legen.

Hei

Ja, jeg forsøker å spise lavkolesterol og lavkarbo samtidig, og blodprøvesvarene mine er helt strålende (4,2 totalkolesterol og fine relasjoner mellom HDL, LDL og triglyserider). Kostholdsmessig betyr det at jeg prøver å spise mindre mettet fett (f. eks. lav-fett kjøttprodukter og meieriprodukter) og bruke mer oljer som fettkilde. Og det fungerer på et vis; Jeg er nok ikke så strikt på denne fettfordelingen som legen min (hadde han visst om dette ) ville ha likt, men min egen samvittighet er mye bedre enn ved et 'vanlig' lavkarbokosthold.

Problemet med å sammenlikne seg med meg, er at jeg er arvelig belastet med høyt kolesterol (såkalt familiær hyperkolesterolomi, FH), og jeg har siden jeg var 12 år stått på superdoser med statiner (og etterhvert Ezetrol) for å holde kolesterolet nede. Det ligger masse informasjon her på lavkarbo.no om kolesterolverdier og lavkarbokosthold, få samboeren din til å lese gjennom dette, kanskje det vil gi han den boosten han trenger for å begynne
Men så det er sagt: Mine prøvesvar har aldri vært så bra som de er nå etter at jeg begynte på lavkarbo!

Men om han er bekymret: Ta blodprøver og sjekk svarene før han begynner, 6 uker etter, og 3 måneder etter oppstart av lavkarbo. Ettersom hva jeg har lest så kommer verdiene til å stige litt etter oppstart av lavkarbo, og deretter stabilisere seg på et normalt nivå etter en viss periode.

Kunnskap er makt, les masse og still spørsmål ved alt du hører.
Og lykke til! Fortell gjerne hvordan det går med prøvesvarene! Jeg skal ta nye blodprøver om et par uker (etter en nedjustering av medisinene for noen måneder siden), og kan godt si fra hvordan det går