Vis enkelt innlegg
Gammel 30-04-11, 19:48   #119
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 58
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Noen av oss er nok født med det. Når jeg ser bakover og rundt i slekta, er det mange tegn på at det ligger endel i genene. Det som er veldig interessant er at det slår ut i forskjellig form, men sannsynligvis stammer fra det samme. Blandt annet ei tremenning med ME og diverse matintolleranser. Hun tør desverre ikke legge seg på lavkarbo pga intolleransene, men symptomene hun hadde som ung var helt lik mine med unntak av vekta.

Jeg tror ikke vi er født med livsstilssykdommer. Men at noen av oss er genetisk disponert for å utvikle insulinresistens er jo helt klart. PCOS er jo veldig arvelig, desverre. Jeg kan også se spor av dette bakover i slekta, på samme måte som kreft.

Som foreldre kan vi bare gjøre det vi mener er best for våre barn. Jeg er glad jeg ved det jeg vet om lavkarbo for å gi min yngste datter de beste vilkårene i sitt liv. Jeg får bare håpe hun ikke har arvet min PCOS, slik min eldste datter har arvet. Om jeg hadde visst det jeg vet i dag hadde hun sannsynligvis ikke være en aktiv bruker av lavkarbo.no i dag (hun er 21 år). Heldigvis har min yngste datter god appetitt og er veldig glad i mat og i det sosiale ved selve måltidet. Hun er overhode ikke kresen, så vi har ingen problemer med å unngå sukker f eks.
Vi var forresten på besøk hos en annen familie i dag som serverte risengrynsgrøt og eplejuice. Det er faktisk første gangen snuppa spiser sånn grøt, og vi drikker til vanlig ikke juice, men vann eller melk. Og dere skulle sett henne sluke den grøten med sukker på Og for ikke å snakke om juicen! Hun bare var helt oppslukt av dette og stappet i seg godsakene. Kanskje jeg har fått et barn som benytter seg av muligheten til å stappe i seg raske karbohydrater og sukker når hun endelig får sjangsen?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat