Vis enkelt innlegg
Gammel 30-04-11, 13:34   #97
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 49
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

F.eks at barn skal VOKSE, noe voksne helst ikke skal?

Men de vokser ikke på karbohydrater ( i høyden hvertfall, muligens i bredden ) Det er proteinene som er byggesteinene de vokser på. Og fra både mitt eget, søsken, venners og ikke minst venners barn sitt kosthold viker ofte proteinene til fordel for karbohydrater i barnekosten. 2 sleiver ris og 2 biter (ikke hele, kun biter) pølse ser ikke jeg på som optimal kost å vokse på. Masse rask energi ja, men neppe særlig mye byggesteiner for en tiåring!

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Carisma: Det kan virke som du er litt glad i å bruke hersketeknikker?

I den grad ironi er en hersketeknikk? Vel, jeg kan godt si det rett ut jeg, det du sier er jo at du liker ikke at vi er så fastlåste her inne så lenge vi mener noe annet enn deg. Så fort noen mener noe du er enig i er vi plutselig åpne og nytenkede?
For de som sitter med samme intrykket vil jeg anbefale å se på eldre innlegg her på forumet, spesielt av Nille mfl. Det er kunnskapsrikt, utfyllende og mye mer seriøst enn mye av deet som skriver her for tida.

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Charlott: Beklager, men datteren din ble ikke sykelig overvektig av de matvarene du beskriver. Da lyver dere for dere selv. Det høres muligens brutalt ut, men man blir ikke så feit av gulerøtter, grovbrød og frukt.

Ikke brutalt, men uvitende og arrogant. Vi er mange som har blitt store av nettop den kosten. For det var jo den vi ble satt på av helsesøster, leger osv i barndommen da vi begynte å bli større. Selv ikke mine venner med både bulimi og anoreksi var så flinke til å spise riktig som jeg var. Jeg har slanket meg konstant siden 11-årsalderen påd en maten som beskrives, trent fire ganger i uka, og økt i vekt år for år. At du og andre "allvitere" mener at vi satt og stappet i oss sjokolade foran tv'n i årevis mens vi løy foreldre og helsevesen opp i ansiktet, viser at det er hylende behov for å opplyse verden om hva de forskjellige matvarene gjør med kroppen og hvor lite det skal til for noen av oss.

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Og når det gjelder sultne barn; vi har vel lært at fett og proteiner metter lengre enn karbohydrater?

Og sulten, sure barn har lavt blodsukker...