|
Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
Hovedinnlegget fokuserte vel på om man kan la et barn leve på lavkarbokost, uten kornprodukter. Biologisk ville jeg tro at det er helt uproblematisk, jfr. alle urfolk og slikt som er nevnt tidligere i tråden. Praktisk og sosialt er det veldig problematisk, og vi som har barn vet at man må svelge kameler både på langs og på tvers underveis i enhver barneoppdragelse.
En av de største bekymringene til småbarnsforeldre er at smårollingene spiser lite/dårlig. Jeg var av den oppfatning (før jeg fikk barn) at de kommer til å spise når de er sultne, selv om maten kanskje ikke smakte i utgangspunktet. Nå som jeg har to barn selv, vet jeg at bildet ikke er såååå enkelt. Sultne barn er sure. Trøtte barn er sure. Sure barn skriker. De sutrer og griner, alt er feil, trass og raserianfall blir MYE verre når basisbehovene ikke er dekket. Barn har (som nevnt før her) stort energibehov, og sultfølelse er som oftest akutt - jeg minnes at særlig sønnen min HANG i buksebeinet mitt fra vi kom hjem til middagen sto på bordet, mens trakk og dro og maste og rett og slett holdt på å drive meg fra vettet. Jeg er motstander av småspising mellom måltidene, så han måtte pent vente til middagen sto på bordet. Men HYGGELIG er det jo ikke. Man TRENGER de pusterommene der barna er mette, uthvilte og fornøyde - for å hente seg inn selv så man kan ta tak i alle de ANDRE kampene man skal gjennom med små barn. Kampen om tannpussen. Kampen om påkledning. Kampen om bordskikk. Kampen om handlerunden i matvarebutikken. Kampen om legging og søvn. Lista over problematiske områder i barneoppdragelsen er lang, og kampen om riktig mat er bare EN av disse.
MÅ man kompromisse i barneoppdragelse og når det gjelder kosthold? Nei, man MÅ kanskje ikke det, men de fleste gjør det. Jeg også. Det er ikke fordi jeg er svak, mangler viljestyrke eller ikke vil barna mine det beste i verden. Det er fordi vi skal ha en hverdag vi kan leve med alle fire, og et militært regime uten slingringsmonn tror jeg blir for tøft både for meg og barna.
Bare et lite hjertesukk.
|