|
Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
Fjasnissen: Barn er stadig i bevegelse,og de beveger seg nesten hele deres våkne tid. Barn bruker mye tid på barnehage og skole. De bruker mye energi på konsentrasjon og til å lære seg og sortere ny stimuli hver eneste dag. Barn produserer mer enn 1 milliard nye celler hver dag, og det kreves mye næring for å støtte denne utrolige tillveksten. Barnas vev og organer trenger næring for å utvikles på riktig måte. Barnas stoffskifte er høyt. Barnas nivå av fysisk aktivitet og det faktum at kroppen stadig vokser og reparerer seg skaper et enormt energibehov.
Derfor tror jeg unger har godt av gode karbohydrater, for vekstens skyld. Insulin er såvidt jeg vet et veksthormon? Og morsmelk inneholder i følge min helsestasjon 40 % kh. Tilfeldig? I think not.
Det er bra at unger rører på seg, la oss ikke presse den skadelige inaktiviteten på dem, den kommer tidsnok om man ser på samfunnet i dag. Man har ikke nødvendigvis ADHD om man er litt turbo - uansett hvor populær den diagnosen ser ut til å ha blitt. Og det fineste med all denne aktiviteten er at vi foreldre får litt trim også! Win/win 
Nei, jeg trenger ikke kikke inne på VGs vektklubb, jeg har gått utallige runder med senteret for sykelig overvekt her i Tønsberg - jeg vet godt hvordan lavkarbofolket blir ansett.
Carisma: Det kan virke som du er litt glad i å bruke hersketeknikker? 
Charlott: Beklager, men datteren din ble ikke sykelig overvektig av de matvarene du beskriver. Da lyver dere for dere selv. Det høres muligens brutalt ut, men man blir ikke så feit av gulerøtter, grovbrød og frukt. Jeg ble også feit på de matvarene der...OG alt den andre søpla jeg stappet i meg ved siden av. Man må stikke fingeren i jorda, altså. Selv om det gjør vondt. Fedme er selvforskyldt, med unntak av spesielle tilfeller som er irrelevante i de fleste diskusjoner.
Supera: Alkohol? Skal vi prøve å holde oss nogenlunde saklige? Det er godt mulig et barn kan leve på et ketogent kosthold, men er det optimalt? Nei, det tror jeg faktisk ikke, For mat er også kultur, og et barn skal vokse opp i et samfunn, ikke i ei hule eller en iglo. Det er fryktelig mye vi voksne ikke trenger også, men som vi koser oss med, eller som er en del av det kulturelle og rituelle i samfunnet vårt, det være seg en utepils, eller bursdagskaka på jobb. Jeg er ingen asket - jeg omgir meg med en masse unødvendige ting (man må ikke ha en Playstation3, men oh so much fun!) - og jeg måtte ikke ha påskeegg (men, fy så godt det var!). Life is a journey, not a destination.

|