Vis enkelt innlegg
Gammel 30-04-11, 09:24   #85
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Jeg tenker at små unger nok har bruk for raskt tilgjengelig energi, det går jo fort unna i den alderen

Alkohol gir også rask energi, men jeg håper da vi er enige om at det ikke betyr at man skal gi det til barn. Og nei, jeg sier ikke at det betyr at barn skal ha 0g karbohydrater, men for mye karbohydrater og for lite fett er årsaken til langt flere plager og sykdommer enn diabetes og overvekt. Det er ikke alltid man ser plagene. Slank betyr ikke nødvendigvis sunn.

Barn tåler karbohydrater bedre enn voksne, fordi voksne har tøyet og tøyet "insulinstrikken". Det er ikke uten grunn at mennesker som har vært slanke hele livet plutselig begynner å legge på seg når de blir sånn 40-50 år gamle. De har bare sterkere "strikk" enn mange andre som har lagt på seg i ung alder. Men så begynner også de å bli insulinresistente. Mennesket er ikke tilpasset til å spise høykarbo hver dag hele året. Før hadde vi bare tilgang på frukt og slikt i sesonger - ikke hele året.

Jeg stemmer for å gi barna en god start på livet med sunn mat, det vil si LCHF. Man trenger ikke å være så streng som de som slanker seg. All reduksjon av karbohydrater er jo til det bedre. Men jeg ser heller ingen problemer med å sette et barn på ketogen kost. Hvorfor skulle deres karbohydratbehov være så mye annerledes enn et voksent menneskes? Hva gjorde steinaldermenneskene? Ga de barna spesialmat til de var ferdig utvokst eller samme maten som de voksne spiste? Er evolusjonen så dum at maten de voksne spiste var ugunstig for barn å spise?

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat