Vis enkelt innlegg
Gammel 29-04-11, 20:15   #72
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 58
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Jeg synes det minner om fanatisme når medlemmer her inne synes det nærmest er barnemishandling å gi spebarn mos av grønnsaker som vokser under jorden, slik jeg leste i en tråd for en tid tilbake. Mange av de som hevder at små barn i vekst ikke tar skade av et kosthold uten karbohydrater, har ikke selv barn.
Jeg mener det vitner om fanatisme i noen av disse diskusjonene hvor man nærmest synder ved å gi barn frukt, yoghurt, grovt brød og sjokolade.
Mens jeg mener at et liv er annet enn å spise korrekt.
Når man som foreldre står midt oppi dette med barn og kosthold, er det utrolig frustrerende å lese alle de "korrekte" rådene som ekspertene uten små barn sprer om seg med. Når ble gulrotmos skadelig for et barn på 7 måneder? Og hvis småen ikke spiser, ja da serverer man fruktmos om det er det eneste som går ned, eller kjøpegrøt, eller middag på glass. Barn er ikke roboter man programmerer til å spise korrekt. De skal spise og smake på variert mat. Stek, søt, sur. Myk, hard, kald, varm.
Siden jeg selv lever på lavkarbo, sier det seg selv at min jente får et lavkarbokosthold. Men hun får også mat med karbohydrater. Grøt, brød og frukt. Og ingen verdens ting tyder på at hun tar skade av dette.
grunnen til at JEG fikk inslulinresistens, er jo på grunnlag av et HELT annet kosthold. Ristet loff med smeltet smør var min favoritt. Eller kneipp med smør, sjokoladepålegg OG brunost. Det hendte kanskje annenhver uke at jeg spiste et måltid med lite karbohydrater. Jeg synes det blir totalt feil å sammenligne kostholdet mitt barn får (som mange her har kritisert) med det kostholdet som mange her har blitt syke på. Jeg vokste jo opp på Toro f eks. Min jente har smakt potet to ganger i sitt 21 måneder gamle liv.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat