|
Sv: Hvor mange gr karb spiser du?
Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.
Nysgjerrig - hva baserer du denne pekepinnen på bakgrunn av?
Det viktigste informasjonen mener jeg er at grensen for når man bør redusere fettet ligger på 72 gram pr dag (jfr "Bedre uten brød" av Allen/Lutz og Optimal ernæring/Kwasniewski).
Generelt på lavkarbo anbefales ikke frukt eller kornprodukter, det avhenger av retning/valgt karboinntak. GI er en typisk Lindberg-sak.
Lavkarbo er på dette forumet et begrep som omfatter karboinntak fra 0 - 150 gram pr dag - så det kan være greit å presisere hvilket karboinntak/retning man mener når man gir generelle anbefalinger og råd (slik som frukt og grovt korn i dette tilfellet).
Jeg gjorde jo det.. JEG mener lavkarbo er ett fellesbegrep for kosthold der man reduserer inntaket av karbohydrater, mens jeg kategoriserer atkins/ketolyse osv. som ekstrem-lavkarbo.
Å slå fast noe som helst ang. hvor mange gram man skal ha.. spesielt så spesifikt som "72g" er jo helt umulig da det er stor variasjon i matsmeltningsorganene og div. toleranse for forskjellige matvarer hos mennesker. 1g pr. kilo normalvekt er derimot en mer nøyaktig form for "mål" da det baserer seg på hvor mye en person som er normalvektig veier. 72g høres veldig ut som ett gjennomsnitt, men alle folk har ikke samme normalvekt, og dermed er det bedre å regne 1g pr. kilo syns nå jeg.
F.eks. kan ei lita jente som skal være normalvektig rundt 50kg innta 50, mens en stor muskuløs mann som kanskje vil være normalvektig rundt 90kg innta 90g. og dermed snitter de rundt 70.. noe jeg antar det du refererte til er basert på.
Frukt og grove kornprodukter er generelt sunt.. og om man lever på ett "normalt" lavkarbo kosthold skader det ikke å bruke noe av budsjettet på f.eks. en pasjonsfrukt og ett halvt eple om dagen og ett knekkebrød eller to med hele korn og frø.
Men det vil jo være relativt vanskelig på en ekstrem-lavkarbo sånn som ketolyse f.eks. å jeg har selv ikke spist frukt på over 6 uker.. har skjært supertynne skiver av nybakte brød (5-10g) å spist me godt smør. Lukten av nybakte brød :/

|