Vis enkelt innlegg
Gammel 21-04-11, 18:16   #7269
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Julie, her.

Njaa, mamma og jeg har liksom ikke et slikt forhold... i løpet av årene har hun hatt såpass mye å tenke på selv, at jeg har blitt vant til å takle ting på egen hånd.

Trengte egentlig bare et par trøstende ord herfra... Var (er fortsatt litt) bekymret for at det kan være noe farlig... men som sagt så er jo det evige med at jeg bekymrer meg for å være bekymret, og da hoper deg seg liksom opp.

Men da kan jeg vel egentlig regne med at det er dét som er "problemet", og ikke noe med hjertet? Vil liksom gjerne kunne slå meg til ro med at jeg ikke burde komme meg på sykehus...

Du er bare 16 år snuppa, det er nok ingenting og bekymre seg for! Drikk litt vann og har du magnesium - ta en tablett nå og en når du legger deg

Lett angst og tendens til å bekymre seg kan forsterke hva som helst - har du noe du liker og holde på med - eller venner du kan henge litt med? For min del hjelper det mot litt angst om jeg holder meg opptatt med noe, lese en bok, leker med fotoboken jeg holder på og lage over min mors liv (hun fyller snart 60), webdesign, eller henge på forumet og lete etter tråder jeg kan svare på

Et tips som har hjulpet meg mye før - er å jobbe litt med "tilstedeværelsen" eller jordingen min. Legg deg på gulvet med øynene åpne og gjør opp en status: HVOR er jeg, NÅR er jeg her (dato, klokka), kjenn så at gulvet berører ryggen, hælene, albuene, bakhodet osv. Kjenn på hvordan det er å være - bare være - akkurat her og nå Tøm hodet for tanker og bare VÆR! Hvis du føler angsten tar litt overhånd igjen - gjenta!

Hold deg opptatt - vær tilstede - og erkjenn at SÅNN er du bare - litt for mye tanker på en gang (sånn er jeg også gitt...). Sorter ut det som ikke er reelt, slik som "what if's". Ingenting annet en her og nå eksisterer til enhver tid.

Og hvis DETTE ikke hjelper - ta på deg gåskoene og GÅ en rask tur! Det er faktisk bevist at man ikke kan være nedstemt samtidig som man er i aktivitet, siden aktivitet så man blir litt varm trigger gode endorfiner og da er det ikke plass til nedstemthet-kjemien

Av og til må jeg faktisk tvinge meg til å være sosial eller gjøre ting jeg vet jeg liker for å komme meg litt utav tankemønsterene mine - kanskje det kan hjelpe deg også?

Håper du får en fin og avslappet GOD påske i det aller beste selskapet - nemlig DEG SELV!

Klem fra romlingen

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/