|
Sv: Legen ringte akkurat: Farlig høyt kolesterol
Opprinnelig lagt inn av Maylinn26, her.
Ser den, å det var aldri ment som et angrep på noen. Men det er kjempe skummelt å gi konkrete råd når man ikke har medisinsk bakrund, skjønner? Når noen skriver slike innlegg så svarer, jeg som regel, "hør på legen din". Da syns jeg det er farlig å gi konkrete råd, som at man skal fortsette med det man driver med. Som noen her inne vet har jeg alvorlige lever problemer, å hadde jeg fortsatt på ketolyse, kunne jeg blitt innlagt innen kort tid, så det er dessverre ikke alle som takler alt fettet i kosten. Som sagt, det var ALDRI ment som et person angrep, men vi har kun et liv, en kropp og en helse, å det er så ekstremt viktig at trådstarter ikke blir sykere... Det er vi vel alle enig i? 
Det er ikke alltid legen vet best. Hadde jeg utelukkende hørt på legen, så hadde jeg kjøpt vitaplex for å prøve å rette opp i et farlig lavt jod-nivå, f.eks. Det er litt hodeløst.
På den annen side har jeg en lege som er ydmyk nok tli å sende meg videre når han kommer til kort. For det gjør ofte allmenleger, nettopp fordi de gjerne vet litt om alt. Og ettersom det er så uvanlig med jodmangel i Norge i moderne tid så er ikke dette noe leger vanligvis forholder seg til, akkurat som at de ikke nødvendigvis er oppdatert på at det ikke finnes noen sammenheng mellom hjertesykdom og høyt kolesterol. Det går an å tenke litt selv også, og ikke kun lene seg på at legen vet alt. Jeg for min del må faktisk lese meg opp selv, selv sørge for 2. opinions og oppsøke andre spesialister på eget initiativ, for så å belyse så mange sider av saken selv, sånn at jeg står bedre rustet.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|