Vis enkelt innlegg
Gammel 21-04-11, 00:54   #29
JonKleiven
Nytt Medlem

Medlem siden: Apr 2011
JonKleiven er på en erverdig vei

Sv: Tar dere en pausedag en gang i blant?

Jeg begynte med lavkarbo etter å ha lest boka til Tim Ferriss, "The 4-Hour Body". Den skiller seg fra andre lavkarbo-dietter ved at han tillater én "juksedag" i uka (min er lørdag), der du kan spise akkurat hva du vil.

Argumentet hans er:
- Dette gjør lavkarbolivstilen letter å leve med i lengre løp. Folk sprekker ofte på diettene sine fordi de ikke ser noe "håp" i enden. Hva er vitsen med å tape all denne vekten hvis jeg aldri får smake pizza/sukkertøy igjen?
- Ved å planlegge sprekken så får den ikke en like sterk psyskisk påvirkning som med en real sprekk. Du kan kontrollere mengden karbohydrater du inntar bedre, og du slipper å føle deg som en taper etterpå.
- Ved å innta karbohydrater 1 gang i uka holder man metabolismen oppe ved at at leptin-nivået holdes høyt m.m. Jeg er usikker på vitenskapen her, men jeg har tenkt å lese meg opp på det.

Jeg er kun inni uke 2 av å spise på denne måten, og har sånn sett bare hatt 1 juksedag. Da spiste jeg en pakke saltsild, et par sukkerholdige muffins, og 4-5 stykker hjemmelagd pizza på kvelden. Resultatet var at jeg la på meg 0,2 kg dagen etterpå. Jeg begynte å gå ned allerede neste dag, og har sunket jevnt og trutt siden. Tim Ferriss forteller at man gjerne må forvente en oppgang på rundt 2 kg etter en slik dag, da karbohydratene binder til seg vann. Disse kiloene forsvinner maks før halve uka er omme, eller tidligere (alt ettersom hvor stor en sprekk du planla).

Det er visse tips i boka for hvordan man kan unngå å legge på seg ved slike juksedager:

1. Spis en god frokost med masse proteiner og fett. Jo mer fett jo bedre, siden du gjerne vil dempe apetitten for resten av dagen.
2. 1-2 timer før inntak av karbohydratholdig mat bør du drikke et glass grapefruitjuice. Dette gir en fin utflatning av blodsukkeret, slik at minst mulig karbohydrater blir til fett.
3. Etter inntak av karbohydrater bør du ganske raskt gjøre noen enkle gymøvelser. Jeg tok 50 rep av "air squats" og "wall presses". Dette medfører visst et økt nivå at Glut-4 i musklene, og kroppen lures dermed til å ikke lagre noe fett - det skal jo brukes umiddelbart!

Igjen, jeg har jo veldig lite erfaring med dette, så jeg kan ikke si hvordan det vil virke inn på mitt langsiktige vekttap. Hvis jeg ser at jeg trenger å kutte ut denne dagen for å nå målet mitt, gjør jeg nok det, men akkurat nå er det fint å ha noe å se frem til hver uke. Så lenge man ikke tøyer strikken helt ut, tror jeg en juksedag i ny og ne ikke er så farlig.

JonKleiven er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/4-Hour Body Svar med sitat