|
Sv: Legen ringte akkurat: Farlig høyt kolesterol
Takk for gode tips og råd.
Jeg har skal studere linkene mere. Min bekymring er mest knyttet til at jeg har høyt kolesterol i familien.
Og et rask google søk tilsier at jeg nesten har: uttalt forhøyet kolesterol
LDL
LDL-kolesterol (dårlig kolesterol) er kolesterolpartikler koblet med spesielle proteiner som sirkulerer i blodstrømmen. Disse partiklene kan suges opp igjen av leveren hvis leveren har nok mottagermolekyler på overflaten, såkalte LDL-reseptorer.
LDL-partiklene kan avleires på innsiden av blodårer og danner harde, fortykkede skorper som kalles plakk eller åreforkalkninger. Etter hvert som denne skorpen blir tykkere, blir selvfølgelig passasjen i blodkaret mindre og mindre og blodåreveggen blir tykkere. Denne prosessen kalles aterosklerose.
600.000 mennesker dør av hjertesykdom med åreforkalkning i USA hvert år. Hentet fra lommelegen.no
Jeg synes den nye forskningen i forhold til kolesterol er spennende. Men spørsmålet er om jeg skal eksperimentere med kroppen min, denne forskningen er ganske kontroversiell. Akkurat som lavkarbodietter er....
Frøken: Har du redusert noe av innholdet i kosten din i forhold til mettet fett?
Mr H: Jeg er 27 år. Og er enig i at mange leger går på "autopilot". Det har jeg erfart mange ganger. Men legen ringte meg tross alt 17.30 ( lenge etter stengetid), og regner med at hun er bekymret for meg da....
|