|
Sv: Hund på lavkarbo
Har aldtri hørt at milten skal slite fordi hunden får fett......
Hardt fett i større mengder er ikke det smarteste å gi. Hundene får da veldig løs mage. Jeg gir mine stort sett det meste fra dyret, og jeg passer på at i løpet av en 14 dagers syklus gir dyrene mine både innmat, brusk, bein, fett og kjøtt.
De aller fleste veterinærer er "sponset" av hundematprodusentene, og de blir fortalt at karbohydratrikt fòr er sunt for hunden. Statens ernæringsråd har jo sagt det samme til oss mennesker; vi "trenger" karbohydrater i kosten vår. Det selges også fòr for forskjellige raser på forskjellige alder. Tenker man dette over i naturen så skal f.eks. en unghund jakte på andre dyr enn en voksen hund og den gamle hunden skal nesten slutte å spise kjøtt og bli tilnærmet vegeterianer. Høres ikke logisk ut.
Jeg lærte det grunnleggende angående råfòring av hund av veterinær Are Thoresen. Vet ikke om dere har hørt om ham /lest om ham? Det finnes også utrolig kunnskapsrike mennesker innenfor dette emnet om man googler "BARF" eller "råfòring"
Det jeg lærte der er at hundens fordøyelsesystem er skapt for å håndtere kjøtt/fett/innmat/brusk/ben.
Tørrfòr inneholder store mengder karbohydrater og masse lite sunne tilsetningstoffer. Karbohydrater fører til at leveren jobber på overtid, og når leveren sliter vil hundens forsvarsystem slite, noe som igjen gjør den utsatt for en rekke helseproblemer.
Fedme er også blitt vanlig blant hunder, og tørrfòr er en stor synder her. Maten er komprimert og den glupske hunden gafler innpå store mengder tørrfòr. De tørre små knottene fyller jo ikke så mye i magen før de har svellet, og det skjer IKKE mens hunden spiser, men etterpå.
Tørrfòr er også som navnet sier, veldig tørt. Hunden må drikke store mengder for at maten skal svelle i magen og for at hunden skal trekke ut næring. Ofte drikker hunden / katten for lite og blir dermed mer utsatt for f.eks. galdestein, krystaller i urinen, nyresvikt, etc.
Min nå avdøde mellompuddel fikk nyresvikt på sine gamle dager. Han ble fòret på tørrfòr de første fem årene av sitt liv før jeg gikk over til råfòring. Veterinæren påstod at hunden måtte gå på et proteinfattig tørrfòr fordi nyrene hans ikke tålte proteiner. Hunden ble dårligere og dårligere. Jeg kontakter dr. Thoresen. Hunden fikk akupunktur for å styrke nyrene og jeg fikk beskjed om å kaste tørrfòret og gi hunden kjøtt og ben igjen.
Han kom seg igjen og fikk et fint siste år der han hadde topp livskvalitet og virkelig nøt livet.
Det virker jo mest naturlig at hunden skal spise proteiner og fett og minmalt med karbohydrater. Det er sunt for oss mennesker og iallefall ikke mindre sunt for hunden som er mye mer kjøttspiser enn vi mennesker er.