|
Sv: Opp i vekt når man begynner å trene?
Opprinnelig lagt inn av Ashley, her.
når du trener kan du godt gå opp noen kilo i muskler fordi muskler tar mer plass en fett. kroppen samler også vann når du trener men hvis du spiser lavkarbo burde ikke dette være noe problem ettersom du mister mye vann de første ukene
Muskler tar mindre plass enn fett Jeg tror (men er ikke 100% sikker) at det er en myte at det er muskelveksten som er hovedårsaken til at man kan gå opp i vekt ved oppstart av trening, og den artikkelen jeg siterte og linket til antyder jo at reell muskelvekst ikke skyter fart før det har gått en tid. Derimot kan man gå opp en god del i vekt p.g.a. mer vann og blod i kroppen i starten.
Generelle mosjonister som tar ei passe hard styrkeøkt 2-3 ganger i uken vil vel ikke bygge så mye muskler at det i seg selv skal ha så enorm (litt selvsagt, men ikke mye) betydning på vekta utover kanskje noen veldig få kilo? Men man opprettholder jo den muskelmassen man har. For å virkelig bygge muskler må det vel mye og hard målrettet trening til?
Ellers er jeg helt enig i at man ikke bør la en potensiell stagnasjon eller vektøkning i en begrenset periode være en stopper for å komme seg i aktivitet. Mosjon er bra, og så lenge som maten er på stell må man vel bare ha is i magen og tålmodighet 
|