|
Sv: Famling i blinde
Hva er det du sliter med? At du spiser feil? Kutt brødmaten helt et par uker, og finn andre frokoster uten brød. Sjokoladen kan du kanskje avhjelpe med atkins advantage barer som smaker sjokolade men som også gjør deg mett pga godt med protein.
Dessverre må man av og til sette av tid til å planlegge måltidene sine - ihvertfall å ha i hus de riktige matvarene så man ikke velger feil 
Søtsug skyldes ofte for lite fett i lavkarbokosten, spiser du nok fett?
Følger du denne bør du ikke verken telle eller planlegge så mye, bare du holder deg til maten presentert.
Motivasjonsmessig kan du feks sette av 10 minutter morgen eller kveld etter at barna har lagt seg - FØR du senker skuldrene og hviler litt før du selv må legge deg. Tenk gjennom de nærmeste 3 dagene eller uken, sjekk at du har mat til frokost og lunsj i hus - og planlegg middagene. Lag store porsjoner gjerne til frokost og lunsj (kok egg, lag eggesalat, lag gode omeletter i store porsjoner, eller lag kjøttkaker, rensk rimelig grillet kylling og frys i porsjoner til deg selv, bruk i salater med olje/eddikdressing eller majonesdressing.) Tenk gjennom målet ditt, det er viktig at du minner deg på HVORFOR du gjør dette også 10 minutter burde være nok - bare du gir det full fokus disse minuttene.
I tillegg - etter at du har fått DIN tid - planlegg evt mat til resten av familien om de spiser veldig annerledes enn du gjør Ofte kan man samkjøre dette med mer grønnsaker til deg - og annet tilbehør til resten 
Nå vet jeg ikke hvordan det ligger an med dine to med spesielle behov - og ikke ta dette ille opp - men er det mulighet for avlastning innimellom slik at du kan få litt tid for deg selv til å planlegge og bare "være deg selv" og ikke mamma/husmor/kone osv?
Jeg har jo ikke barn selv - og kan bare tenke meg hvor mye energi og tid som går med til omsorg av andre enn deg selv - men livet har gitt meg erfaring innen selvomsorg - og selv om jeg ikke har egne barn skal gudene vite at jeg har brukt mye tid på andre FØR meg selv allikevel 
Ønsker deg lykke til med prosjektet ditt - kall det "bedre helse" eller "bikinisesongen 2012" eller hva du nå vil - lag deg en egen dagbok der du noterer ned tanker, oppskrifter, planer osv. Sett deg delmål med påfølgende "belønning", har du en mann kanskje han kan stille opp litt ekstra innimellom ved og gi deg litt egentid? Eller kanskje dere kan bli bedre på å få partid sammen? Jeg vet ikke - dette er bare løse tanker som kanskje kan få deg til å tenke på ting selv som kan gjøre din hverdag bedre på flere måter 
|