Vis enkelt innlegg
Gammel 16-04-11, 18:10   #5
Livsglede
Seniormedlem

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 58
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: VANVITTIG god sjokoladekake!

Opprinnelig lagt inn av Jente1986, her.

Jeg har klart å smelle sammen et mesterverk av en sjokoladekake med bare 1,9 gram karbo per stykke! Hurra! Oppskriften er som følger, og gir en liten langpanne med gooood sjokoladekake

125 gram kokosmel - 5 karbs
100 gram mandelmel - 8 karbs
1 ss bakepulver - 4 karbs
2 ss fiberhusk - 0 karbs

80-120 gram smør - 1 karbs
40 gram fløte - 1,16 karbs
100 gram creme fraiche - 1 karbs
200-250 gram melk - 10,35 karbs om helmelk ble brukt
3 ss sterk kaffe - 0 karbs
1 plate Cavalier ekstra mørk sukkerfri sjokolade - 4,2 karbs
2 egg - 0,35 karbs
Smak til med sukrin - 0 karbs

Bland de to meltypene sammen med bakepulver og fiberhusk. Varm opp smør, fløte, creme fraiche og melk, og smelt sjokoladen i blandingen. Rør inn blandingen med melet, og tilsett eggene og kaffen. Smak til med sukrin.

Stekes midt i ovnen på ca. 200 grader. Jeg brukte en liten, firkantet ildfast form, men tror den også blir en fin og høy kake i rund form. Jeg fikk 16 store stykker ut av hele deigen, som gir 156 kcal og 1,9 gram karbo per stykke! (Totalt ca. 2500 kcal og 30 gram karbo i hele oppskriften).

ENJOY!!

Så hele kaka har ca 36 karber, tar du da 16 stk delt på antall karber så får du 2,25 karber pr stk. noe som er akseptabelt, men kutt ut melken og ha mer fløte eller erstatt med vann så blir det jo 10 karber mindre her og da inneholder et kakestk. kun 1,6 karber

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat