Vis enkelt innlegg
Gammel 14-04-11, 23:36   #13
Adeleide
Medlem

Adeleide sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Alder: 44
Adeleide er på en erverdig vei

Sv: Ny og usikker ...

Opprinnelig lagt inn av Bamse_brakar, her.

Adeleide: Takk for mange gode tips.
Jeg ser du har skrevet LCHF i "metode"-boksen, betyr det at du ikke slavisk følger ketolyse/skaldeman+xx eller noen spesiell kur, og du bare spiser riktig etter eget hode? Det er ihvertfall det som er tanken min til å begynne med, og så tilpasse etterhvert når/om det trengs...

Jeg følger ikke noen av "religionene", nei

For noen funker det nok bra å følge et helt strikt opplegg, å gjøre ting etter boka. Det er ikke noe for meg. Jeg gidder ikke kjøpe pakker og melde meg inn i klubber og sånt. Både fordi jeg liker gleden av å gjøre ting selv, og fordi jeg tror det noen ganger virker mot sin hensikt å skulle dedikere seg til sånne opplegg. Som nevnt så er det veldig individuelt hva som funker, det er mulig jeg har vært heldig med genetikken for å si det sånn. Hvis gjør-det-selv-metoden ikke hadde virket, ville jeg kanskje sett nærmere på noen av de strikte oppleggene.

Det jeg har gjort er å legge om kostholdet ved å spise mindre karbo og mer fett. Enkelt og greit. Jeg henter inspirasjon fra oppskrifter på forumet og prøver å gjøre ting enkelt uten masse mystiske ingredienser. Har tatt noen turer på helsekosten og kjøpt ting som sukrin og johannesbrødkjernemel etterhvert som behovet melder seg, for eksempel når jeg skal bake en bursdagskake eller sånne spesielle ting. Ellers spiser jeg det som er på tilbud i butikken, nå har jeg spist koteletter i snart to uker

Lurt å bruke en tabell som næringsinnhold.no og lese varedeklarasjoner for å sjekke karboinnholdet i ulike varer. Jeg prøver å sette grensa ved 5% karbo på alt jeg tar med meg hjem, det funker for meg.

Dette er så enkelt! Ikke gjør det vanskeligere enn det er!

Adeleide er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat