Vis enkelt innlegg
Gammel 13-04-11, 20:47   #7
Adeleide
Medlem

Adeleide sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Alder: 44
Adeleide er på en erverdig vei

Sv: Ny og usikker ...

Velkommen til ditt nye liv, for å si det sånn!

Jeg startet i januar, inspirert av noen venner som plutselig dukket opp og så råbra ut etter å ha "kuttet ut karbo". Så da gjorde jeg det samme. Mitt beste råd er å forholde seg til matvaner som nettopp VANER. Dette handler om å endre sine vaner, ikke å presse seg inn i et regime fordi man føler at man må eller at det kreves for å oppnå noe. Det kan høres banalt ut, men det er veldig mye psykologi i dette. De som ramler av lasset gjør det fordi de mister motet og motivasjonen av å måtte kjempe mot seg selv hele tiden.

Konkrete råd:
- prøv deg frem til mat du LIKER, finn inspirasjon i oppskriftene på forumet og gjør det enkelt til å begynne med!
- drikk mye vann, vann hjelper for alt!
- ta høyde for at du kommer til å sprekke flere ganger, ikke fordi du ikke har viljestyrke, men fordi mange år med vaner trumfer nyvunne gode intensjoner. Lær deg å takle slike sprekker ved å starte neste dag med friskt mot, det er ingen katastrofe.
- Finn glede i å oppdage at vanene dine er i ferd med å endres, for eksempel når du automatisk går rett til kjøttdisken i stedet for potetgullhylla i butikken.
- Vær bevisst på at alle responderer ulikt på lchf-kosthold. Noen strever i starten, blir kvalm og uvel, eller får masse energi helt plutselig. Selv ble jeg helt paff da jeg gikk ned 5 kilo første uka, og så litt mutt da utviklingen bremset opp noen uker senere.

Les også folk sine journaler og se hva de skriver underveis, det kan gi et godt bilde på hva du kan forvente deg. Start også gjerne egen journal, det er fint å ha for motivasjon og tilbakeblikk på utviklingen. Sammenlign deg med andre i din vektklasse, det er stor forskjell på utviklingen hos folk i ulike vektklasser.

Lykke til!

Adeleide er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat