|
Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...
Opprinnelig lagt inn av raskall, her.
I tillegg kan disse bittesmå forskjellene utelukkende skyldes feilmarginen i hjemmetesting av blodsukker. Kanske du i mellomtiden har tatt på noe som påvirker blodsukkeret?
Jeg har lært at man alltid skal vaske fingrene godt før man måler, så der er det ikke mye feilmarginer, tror jeg
Når det gjelder svingninger i blodsukkeret så er dette hele poengverdier, ikke desimaler. Og gjerne flere av dem. Ett av diagnoseverktøyene for diabetes sier at hvis man 2 timer etter avsluttet måltid har et blodsukker på høyere enn 11.1 (tatt fra hukommelsen) så har man diabetes.
Der har jeg faktisk vært et par ganger, da etter inntak av veldig karbohydratrik mat ... og raske karber
Variasjoner fra 5.6 til 6.2 er ikke variasjon. De er i praksis akkurat samme verdi.
Takk, da fikk jeg svar på en av de tingene jeg har lurt en del på :-)
PS! Jeg har levd med diabetes type 2 og blodsukkermåling i 7 år. Etter å ha gått over til lavkarbo og gått ned over 60 kilo har diabetesen forsvunnet helt. Jeg har ikke målt mitt eget blodsukker på halvannet år og jeg skal gjøre alt som står i min makt for å ikke trenge å måle et eneste blodsukker til selv.
Kjempeflott og imponerende!! Jeg håper at jeg kan påvirke noen av "mine" diabetikere dit også en dag 
Egentlig blir jeg litt lettere opprørt over at friske mennesker begynner å måle blodsukker. Det blir som å kjøpe seg rullestol selv om man helt fint kan gå selv.
Vel, i mitt tilfelle er jeg omgitt av nær slekt som har fått dia2, og jeg er kommet til det stadiet i livet mitt at jeg begynte å lure på om jeg også stod i fare for å utvikle diabetes 2. Siden jeg har så mange diabetikere rundt meg, så får jeg "låne" utstyr når jeg spør
Å utføre blodsukkermålinger gir meg også en del argumenter når jeg diskuterer kosthold og karbers innvirkning på blodsukkeret. Akkurat som de fleste mennesker er "velsignet uvitende" om hvor mye sukker det egentlig er i en banan eller en frokostyoghurt, så er enda flere uvitende om hvor mye blodsukkeret kan stige etter å ha spist f.eks overnevnte matvarer.
Dette ble jo en interessant diskusjon 
|