Vis enkelt innlegg
Gammel 10-04-11, 21:26   #87
karbofrøken
Juniormedlem

karbofrøken sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
karbofrøken er på en erverdig vei

Sv: Nå gir jeg snart opp. Vil noen gi meg et siste håp?

Opprinnelig lagt inn av Maylinn26, her.

Det med leveren min er litt komplisert. Jeg har hatt meget alvorlige spiseforstyrrelser i mange mange år, over halve livet mitt, å det har hatt en del negative konsekvenser for kroppen min. Blant annet leveren min. Den klarer ikke å "sile ut" avfalls stoffer som en normal frisk lever gjør. Hvis jeg drikker mye alkohol, så blir jeg kjempe dårlig! Om jeg går på sterke medisiner blir jeg også veldig dårlig... Så jeg får ta litt prøver, å se hva de sier... Men nei, jeg kan ikke fortsette slik, det er helt riktig!

Ok, skjønner. Det høres ut som om du kanskje har en lett form for leversvikt? Er du noe plaget av dette utover økte verdier og mindre toleranse for medikamenter og alkohol?

Flåsete å si at dette dreier seg om høye nivåer av insulin/c-peptid. Det er faktisk ikke ALT som reddes av lavkarbo. *oppgitt*

Ved nedsatt leverfunksjon kan det bli heavy for leveren din med svært høyt fettinntak. Hvordan er avføringen din? Er den fettet (flyter i skålen)? Normalt ville dette medføre at du ikke klarer å absorbere alt fettet og skiller dermed mer ut i avføringen. Det er også mulig at du har nedsatt evne til å danne ketonlegemer og derfor ikke bør være i ketose. Leveren er et svært viktig organ metabolsk sett, og om en har forstyrrelser her må en være forsiktig med stor eksperimentering med kost uten tett legeopfølging. Siden jeg vet såpass lite om deg og dette høres litt skummelt ut, vil jeg på det sterkeste råde deg til å avbryte ketosen umiddelbart og snakke med legen din før du evt fortsetter.

Som lege vil jeg også fraråde deg fra å lytte for mye til forumtips før du har snakket med en lege som kjenner DIN situasjon!

God bedring!

karbofrøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat