Vis enkelt innlegg
Gammel 10-04-11, 18:09   #22
cato
Nytt Medlem

Medlem siden: Jul 2010
cato er på en erverdig vei

Sv: Ketose og overspising

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Nei, jeg vet ikke noe om hvordan du spiser - jeg svarer trådstarter her, fordi HAN spør om overspising... Jeg kommenterer først det du sier, deretter går jeg over til å kommentere TS sine innlegg. Beklager om du misforsto det til og gjelde deg...

Beklager om du opplever at jeg har "klagd" på din kunnskap. Du er kjempeheldig som har hatt normalvekt hele livet - og aldri opplevd alle utfordringene man kan møte på når man er overvektig. Dessverre innehar du ikke erfaring om overvekt og kampen mot kiloene, og siden jeg har vært overvektig siden jeg var 18 så anser jeg meg som å ha mer personlig erfaring om akkurat dette enn du har.

Vel - Drevon er også ernæringsekspert - men han mener smør må forbys - så det å ha tittelen ernæringsekspert betyr ikke nødvendigvis at man innehar den hele og fulle sannhet. Jeg kjenner ikke moren din så jeg vet ikke hva slags kunnskap hun har - så da velger jeg og la være og uttale meg om det.

Når det gjelder overspising så er MIN oppfatning av det at man spiser mye selv om man ikke er sulten, man spiser selv etter at man egentlig er mett. Overspising kan ikke alene måles i antall kalorier inntatt.

Så lenge man går ned i vekt på 4000 kalorier og spiser ketogent, vil jeg ikke si at man overspiser - og det er vel der du og jeg er uenige.
Vi er alle forskjellige, og selv om du med din normalvekt ikke vil ønske eller klare og spise 3-4000 kalorier om dagen - gir det deg ingen rett til å klassifisere andre som gjør det - om de da holder vekta ELLER går ned - som overspisere.

Dette gjelder ikke alle - jeg påstår at minst like mange spiser for LITE kalorier og får vektstagnasjon - og det er der min lille kalori-"misjonering" om du vil kommer inn I og med det jeg vet om kalorier på et lavkarbokosthold - info hentet fra Gary Taubes - mener jeg det er viktig og i første omgang sørge for at folk ikke spiser for LITE mat siden dette er skadelig i lengden, og kan gjøre det svært lett og legge på seg etterpå når målvekt er oppnådd.

Tatt i betraktning at det nå også er flere som har kastet seg på et økt kaloriinntak fordi de har stått stille så lenge OG som går nå ned i vekt! vil jeg si at ensidig fokus på at kalorier må NED for å gå ned i vekt er feil, og det står jeg for til Dovre faller Ingen av oss her inne vet hva som er rett kaloriinntak for en anonym person på forumet, slikl at man kan risikere at folk sulter seg fordi man gir velmenende råd om reduksjon av kalorier. Jeg gir dette rådet selv i sjeldne tilfeller - fordi JEG har erfart må ned i kalorier for å gå ned i vekt- uten at jeg mener dette gjelder alle.

Du har vært medlem siden forrige måned, jeg har vært medlem siden høsten 2009. Jeg har hatt overvekt i over 20 år, og jeg har brukt snart to år på å lese alt jeg kommer over om lavkarbokosthold og kroppens metabolisme. Jeg anser meg for å være mye mer kunnskapsrik nå enn for to år siden - jeg anser meg for å inneha svært mye teoretisk og ikke minst personlig kunnskap og erfaring om kosthold og vektnedgang - men det skyldes at jeg har brukt MYE tid på dette også. Jeg kan ikke så "mye mer enn alle andre her inne" - men jeg kan mer enn en del her inne som ikke har brukt så mye tid og energi på å lese seg opp på temaet. (Uten at jeg nå ønsker at du skal ta dette som å gjelde deg - det var en generell tilbakemelding på det du sier om at jeg kan og vet så mye mer enn alle andre.)

Jeg er "all in" for å hjelpe og motivere, det synes jeg også er godt at jeg og mange her inne kan bidra med Jeg synes også det er fantastisk at du har valgt og spise lavkarbo av helsemessige årsaker - fordi lavkarbo oftest blir nevnt i samme åndedrag som vektnedgang.

Jeg bruker min erfaring og kunnskap til og kommentere dine innslag når jeg er uenig i det du sier. Beklager om du opplever at jeg har "gått løs på deg spesielt".

Det har du helt rett i - men så var det ikke deg jeg snakket til heller i dette tilfellet

Ok, litt oppheta debatt her så vi kan jo kutte no. Eg sug til meg info og erfaring, og tester dette ut i praksis. Takk for god hjelp, eg vil vere meir aktiv her etter kvart.
Dagens økt: Topptur på randonee, 1167 mtr topp, 124 min opp og 28 min ned. Litt brunfarge i antlete..ca 1500 kcal forbruk. Eg skal legge meg rundt 3000 dagleg, 80/20% fordeling.
No må eg lese til eksamen, anatomi-fysiologi-microbiologi. Ha fortsatt fin Sundag!

cato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat