Vis enkelt innlegg
Gammel 10-04-11, 16:49   #4
Julie
Seniormedlem

Julie sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 31
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Sv: Sukkerfrie sjokolader: ulike reaksjoner?

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Du må sjekke om de sjokoladene du får er søtet med maltitol, denne sukkeralkoholen er nemlig kjent for mageknip de luxe!

Om du søker opp maltitol her inne får du mange tråder om dette og en ide på hvor mange som faktisk ikke kan spise noe særlig av dette søtningsmiddelet.

Det aller beste er jo å lage sin egen sjokolade eller godis.

Jeg er absolutt klar over at maltitol er en liten kriger , men jeg tror ganske sikkert at jeg har sett at også Atkins-barene er søtet med maltitol (om ikke bare det, så delvis). Og det er liksom det jeg lurer på: for om jeg spiser, tja, 200 gram Atkins Decadence (ikke at jeg gjør det, men bare som eksempel) - da inneholder vel det kanskje like mye maltitol som 100 gram Cloetta melkesjokolade?

Ble litt rar formulering, men det jeg lurer på mer er vel heller om de sukkeralkoholene man IKKE reagerer på, tolkes som karbohydrater eller ikke. Sukrin, for eksempel, blir visstnok ikke tatt opp/blir ikke tolket som et "vanlig" karbohydrat/kan ikke nyttegjøres av kroppen, og det er jo også få som blir dårlige av det. Men er det slik med alle sukkeralkoholer? Altså at de man ikke reagerer på, ikke blir tatt opp? Og om de blir det - hvordan påvirker det da vekta?

Håper dette ga litt oppklaring i det jeg lurer på!

Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat