|
Sv: Hva med røyking og inaktivitet?
Har noen her sagt at det ikke er helseskadelig å røyke? Selvfølgelig er det dét! Jeg tror ikke det finnes et eneste individ som tror noe annet, med mindre vedkommende har vært sperret inne i en kjeller siden de første rapportene kom en gang på sekstitallet.
Jeg syntes i alle fall jeg svarte deg ganske direkte på det du lurte på i hovedinnlegget ditt, om mitt forhold til røyk kontra mitt forhold til kosthold og sunnhet generelt.
Ingen mennesker er fri for laster, store eller små, uten at man skal behøve å måtte ta det i forsvar, da det faktisk er så himmelropende åpenlyst hva røyking kan føre til!
Jeg røyker fordi jeg liker å røyke, og fordi jeg på dette stadiet i livet ikke har motivasjonen som skal til for å slutte, derfor stresser jeg heller ikke med det, for jeg vet at stress på toppen av det hele uten tvil tillegger uvanen enda mer skade.
Det er ikke det samme som at jeg verken vet hva det kan føre til, eller for den saks skyld skal sette det opp mot andre vaner og uvaner. Men som et voksent menneske som kun har meg selv å ta hensyn til, fullstendig i stand til å ta mine egne valg, uten at de nødvendigvis er så smarte hele tiden, så velger jeg å fortsette å røyke så lenge det faktisk gir meg noe. Jeg kan vel også med sikkerhet si at jeg ikke hadde klart å legge om kostholdet mitt så drastisk som jeg har gjort, jeg har spist lavkarbo i snart fem år, og har knappest hatt en sprekk (to ganger, faktisk, og sist gang er over to år siden) og blitt kvitt både 25 kilo overvekt, og blitt frisk fra migrene, pollen- pels- og støvallergi, fått blodsukker under kontroll og unngått diabetes og så videre, om jeg hadde måttet gi slipp på så mange livsdefinerende ting på en gang; høykarbomat, røyk og muligheten til å nyte livet og ta det med ro.
Med det sagt så heier jeg stort og entusiastisk på dem som klarer alt dette, om det så er på en gang eller stykkvis og delt, og jeg hjelper mer enn gjerne de som har behov for å endre kostholdsvanene sine, om de spør! Det kunne aldri falt meg inn å misjonere om lavkarboens fortreffelighet uoppfordret, like lite som jeg ønsker at noen skal fortelle meg hvor skadelig det er å røyke, akkurat som om jeg ikke vet det!

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|