|
Sv: slette profil?
Opprinnelig lagt inn av Supera, her.
De fleste tenker også på vita hjertego' som et sunnere alternativ enn smør. Det gjør det ikke til fakta.
Er sunt snakk om tro? I min verden skal sunt helst være basert på fakta.
Snakker du om denne studien? Weight and metabolic outcomes after 2 years on a low-carbohydrate versus low-fat diet: a randomized trial.

Og for en tullestudie det er... Det hadde vært interessant å sammenligne vekttapet for lavkarbo og lavkalori, eller å sammenligne vedlikeholdskost for de to. Men å la en gruppe slanke seg i to år og den andre gruppen slanke seg i tre måneder for så å gå over på vedlikeholdskosthold i 21 måneder og sammenligne effekten av slankingen blir så feil.
For å si hva som er sunt må en jo definere hva sunt er. Og det kommer an på hva en tror på. Nå finnes det forskning og studier som støtter både fettkosthold og karbokosthold - så dermed blir det vanskelig å si at bare en av delene er "fakta". (Selv om jeg selvsagt personlig har tro på at lavkarbo er det beste for oss, totalt sett...)
Jeg snakket ikke om denne studien, nei - den kan jeg ikke huske å ha sett før. Jeg er litt for trøtt til å dra frem PubMed og finne studier nå, men du kan enkelt gjøre et søk selv og finne flere studier som viser det samme. Tror også det skal ligge noen metaanalyser i Cochrane om jeg ikke husker feil. Men det var ikke poenget mitt å dra frem en bestemt studie i denne diskujsonen... Poenget var å illustrere at TS fint kan gå ned i vekt uten lavkarbo også, men at lavkarbo også har andre helsegevinster utenom vektnedgang som høykarbokostholdet ikke har!
|