|
Sv: Hvordan virker ketosen?
Hei. Hvorfor max 10 gram karbo?
Atkins satte en veldig lav grense når han først startet med kuren sin, men fant ut at det ikke var mer effektivt enn om man gikk litt høyere. Nå vet jeg ikke om du er mann eller kvinne, men du kan sikkert godt ligge på mellom 15 og 20 gram. Mange finner forøvrig ut at de får bedre nedgang om de ikke ligger alt for lavt. Enkelte er i ketose helt opp til 50 gram også, men det er svært individuelt hvor mye karbo man kan få i seg og fortsatt forbli i ketosen.
Nå vet jeg ikke hvor lenge du har spist lavkarbo, men den slappheten du beskriver er veldig vanlig. Ofte følges den også av hodepine og svimmelhet. Dette er kroppens reaksjon på at den plutselig ikke får i seg karbohydrater lenger. Det vil ta litt tid før kroppen din venner seg til å benytte ketoner som drivstoff like effektivt som du brukte karbohydrater før. Tilpass treninga til hva du kjenner at kroppen klarer. Snart vil det løsne, og du vil bli i stand til å trene hardt igjen.
Jeg tror jeg absolutt vil anbefale å lese minst en av bøkene på de tre mest vanlige ketogene diettene.
Slank med Ketolyse - Torkil Andersen
Den nye Atkinsdietten (tror jeg) - Robert Atkins
En av bøkene til Skaldeman (utifra hvor mye du skal ned)
Alle disse vil nok gi deg gode tips som du kan bruke for å holde deg til det kostholdet du velger. Gå innom de forskjellige underforumene (for hver retning) og les noen av de klistra trådene, så får du i det minste en grunnleggende forståelse for retningene før du gjør et valg.
Lykke til