Vis enkelt innlegg
Gammel 07-04-11, 23:22   #33
Trolltika
Medlem

Medlem siden: Jul 2009
Alder: 49
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva med røyking og inaktivitet?

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

Jeg kan ikke helt skjønne hva som er galt med måten jeg skriver på. jeg skriver at jeg MENER, og at MIN ERFARING er sånn og slik. og jeg spør om ting som jeg lurer på. hva er det som er galt skrevet?

Du forteller meg at jeg bør gå en tur om dagen, og at den eneste måten å slippe unna er om jeg sitter i rullestol. Du forteller meg om dobbeltmoral: jeg gidder ikke gå tur, men forfekter et godt kosthold. Og du spør meg om det ikke er minst like viktig å røre på seg.

Ja, for du skriver "dere" og da antar jeg at jeg er en av dem du spør. Vi har aldri møttes. Du aner ingenting om mitt liv og hva jeg sliter med. Du sier ting direkte, det skal du ha -men du uttaler deg bombastisk om ting du ikke har noen forutsetning for å vite noe om. Jeg har ikke spist godterier hele uka, jeg spiser knapt godterier i helgene. Jeg er den som alltid har fått "kjeft" når jeg er på besøk hos andre fordi jeg må spise mer av det som står på bordet.

Du stilte spørsmål om hvorfor røykere røyker og hvorfor jeg -og flere med meg- ikke trener når vi er opptatte av maten vi spiser. Jeg forklarte da hva trening gjør med meg, og lurte på hva som er sunnest for kroppen min; å "bøtte innpå" med sterke medisiner og dermed klare å gå den turen du snakker så varmt om, eller å legge aktivitetsnivået og medisinbruken på et mye lavere nivå samtidig med at jeg spiser det jeg tror er sunt. Jeg antar at du da hoppet over på røykere og hvordan de klarer alt de vil dersom de vil det fordi du egentlig ikke har noe svar. Det passer bedre å slå fast at alle overvektige ikke går tur fordi vi ikke gidder.

Jeg sier ikke at det er det du tenker, men det er den følelsen jeg sitter igjen med når jeg leser innlegg som er fulle av "hadde vi bare spist snop i helgene hadde verden vært et bedre sted" og "overvektige gidder ikke gå tur, og jeg ser bare slanke når jeg går tur".

Nå har jeg mikset litt fra trådene dine i svaret mitt, men det skyldes rett og slett at du spør hva som er galt med måten du skriver på. Det blir noe av det samme som tilbakemeldingen du fikk et annet sted; du er ikke konsekvent i det du skriver.

Jeg velger å tro at du ikke kan nok om det som skjer for andre, du har "sett lyset" og vil gjerne fortelle det til andre slik at de kan være like heldige. Litt på samme måten som du snakker om "misjonering" fra andre her inne. Problemet er bare at det ikke finnes to like skjebner, og dermed blir det så feil å basere alt på egne erfaringer. De som ikke passer inn i dine erfaringer vil dermed protestere fordi verden ikke er så svart-hvit som det kan virke.

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat