Vis enkelt innlegg
Gammel 07-04-11, 21:28   #21
Klara
Seniormedlem

Klara sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 44
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?

Det er faktisk en enkel, vitenskaplig grunn til dette problemet. Jeg har stjålet ett av mine gamle innlegg i et annet forum:

Rett før leggetid i går kom jeg på at jeg jo hadde den fantastiske boken "On food and cooking" av Harold McGee. Det er en kjempe av en bok, hvor han skriver om alt mulig man noen gang kunne tenke seg å lure på når det gjelder mat. Så jeg blar litt i boken, og tenkte jeg det ikke! Under overskriften "Easily cracked and not so easily pealed shells" finner jeg svaret.

Han skriver (og jeg oversetter):

Sitat:

(...) den beste garantien for å få et lettskrelt egg er å bruke gamle egg. Vanskeligskrelte egg er karakteristisk for ferske egg med relativ lav pH i eggehviten, som på et eller annet vis får eggehviten til å feste seg sterkere til innerskallets membran enn den henger sammen med seg selv. Når et egg har vært i kjøleskapet i flere dager har eggehviten gjerne en pH på rundt 9.2, og da er det lett å skrelle.
Skulle du ha en kartong med svært ferske egg som du må bruke med en gang, kan du ha i en halv teskje bakepulver per 1 1/ l vann. Det gjør at vannet blir alkalisk (men det gjør sulfursmaken mer intens). Det kan også hjelpe å koke ferske egg noe lenger, og å la eggehviten bli ekstra stiv i kjøleskapet etter koking og før skrelling.

Så der har dere det! Gamle egg er tingen, i følge Harold McGee!