Vis enkelt innlegg
Gammel 07-04-11, 21:23   #17
Cyan
Supermoderator

Cyan sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 46
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Går det an å leve opp til forventningene?

Jeg har ikke lest gjennom svarene, men jeg kan jo si litt om min erfaring. Min sønn er nå snart 10 måneder, og jeg har hatt (og har fortsatt) akkurat samme ambisjoner som du har. Men i praksis har jeg vært nødt til å fire litt på kravene. Da jeg startet med fast føde til poden gikk det i avokado og banan most sammen. Det elsker han, og elsker heldigvis fortsatt, så avokado får han en del av. Grønnsaker liker han ikke, rett og slett. Og jeg har prøvd alle mulige slags grønnsaker: Brokkoli, blomkål, gulrot, søtpotet, sellerirot etc. og det er altså ikke snakk om. Han liker potet som er spedd ut med MME, men jeg vil ikke gi ham så mye poteter. Ellers har jeg prøvd å lage ulike middagsretter, men det faller ikke i smak. Det eneste han vil ha er Småfolk sin Spaghetti og kjøttsaus på glass. Det er ikek sånn at han bare nekter å spise annen mat, han blir fysisk kvalm av det og brekker seg og har av og til kastet opp. Av grøt får han Holle sin økologiske havregrøt. Jeg prøvde å koke hirsegrøt til ham, det ville han ikke ha. Han ville heller ikke ha havregrøt kokt på vanlige havregryn, men det tror jeg at vi skal få til snart for han takler kornete mat bedre nå (Det er der vi har hatt de største utfordringene, han er veldig følsom ovenfor "klumper" i maten). Han er veldig glad i fruktmos, pære er favoritten. Det gir jeg ham som smakstilsetning i grøten, og han får det som dessert av og til. Fruktmosen er hjemmelaget. Han får også eple i babysafe feeder. Det elsker han. Han elsker også å suge saften ut av en appelsinbåt. Så vi gir ham altså litt frukt, men prøver å ikke overdrive inntaket av det så han får svært små porsjoner med det. Av drikke får han kun vann og MME. Heldigvis elsker han vann Søtsaker og godis er utelukket. Nå har han begynt å bli litt mindre kresen i matveien, så vi skal nå igjen prøve på mer hjemmelaget igjen. Tenkte jeg skulle prøve å lage en Spaghetti og kjøttsaus versjon og se om han ikke vil ha den.

Nå har jeg nok snakket meg litt bort her, men poenget mitt var at det kan hende du må svelge noen kameler men jeg tror ikke nødvendigvis at det trenger å være langvarig. Jeg gikk lenge med dårlig samvittighet for dette middagsglasset som han får, men har funnet ut at dette er noe som høyst sannsynlig går over av seg selv. For meg/oss har det blitt mye viktigere å skape en god atmosfære ved matbordet. Å forsøke å tvinge i ham mat han faktisk brekker seg av tror jeg bare vil gjøre vondt verre. Men vi har fortsatt ambisjoner om å gi han et bra og balansert lavglykemisk kosthold, og tror også at dette er noe som går seg til. Han får avokado som er sunt og godt, og vi passer på å tilsette god nøytral olje i vellingen og grøten hans (viktig med fett). Da tror jeg vi er et godt stykke på vei

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat