|
Sv: Hva med røyking og inaktivitet?
Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.
Ser at dere er veldig opptatt (og hurra for det) av å leve sunt. derfor lever dere på lavkarbo/ketose osv. Men hvorfor er det noen av dere som røyker? det er jo farlig? altså; dere "misjonerer" om hvor helsebringende det er med lavkarbokost, men tar ikke selv et tak i røykinga? den skjønner jeg ikke.
Siden du spør kan jeg forsøke og forklare hva det er flere reagerer på.
- "dere misjonerer om hvor helsebringende det er med lavkarbokost"
Misjonerer? For meg blir dette et negativt uttrykk, spesielt siden du i tillegg har satt misjonerer i anførselstegn. Alle som har god effekt av et kosthold vil gjerne dele dette med andre, slik du ønsker at svigermor skal gå ned i vekt for å få bedre helse. Samtidig anklager du røykerne for å "ikke selv ta tak i røykinga". Hva vet du om noen har forsøkt å slutte og røyke? Du framstiller som om man røyker i vei og spiser lavkarbo og er fornøgd med det! Du vet ingenting om noen sitt forhold til røyking så derfor kunne du jo heller forsøke å være litt mer ydmyk overfor andres utfordringer du ikke har personlig kjennskap til.
Også sier du "hvorfor røyker dere når det er så farlig?" Tja, hvorfor har du hatt lørdagkveld hver dag i uka når det er så farlig? Synes du det var enkelt å skifte kosthold, og holde seg unna feil mat? Vel det vet jeg jo at du ikke synes, for du spiser jo fremdeles slik mat på lørdager Hvorfor kutter du det ikke helt ut? Sammenlignet med røyken så ser du kanskje at det er mer som spiller inn her enn om ting er "farlig" eller ikke?
Sitat:
og så leser jeg at flere av dere ikke er aktive en gang. Det er sunt å være litt aktiv! en tur til dagen bør alle gå! skjønner hvis dere sitter i rullestol, altså. men ellers så kan de fleste klare å gå en tur.
Her gjør du det samme. Det å være aktiv er ikke like enkelt for alle, du har selv en sykdom som gjør at du ikke kan være så aktiv som du ønsker. Klarer du og se at kanskje andre også har det slik? Og dermed kanskje ikke bør være så påståelig i å kreve at alle er aktive? En del overvektige mennesker har også en mental sperre mot og feks vise seg på treningsstudio. Jeg og forfekter en gåtur jevnlig, men hvem er jeg som kan dømme andre som av ulike årsaker IKKE gjør dette??
Sitat:
det blir litt sånn dobbeltmoral: lev sunt! spis lavkarbo!.....men røyken vil jeg ha. og gidder ikke å gå tur....
Javel, dobbeltmoral? Igjen - hvem er du som kan dømme andres valg i livet?? Fordi du gjør det "riktige" etter egen mening, trenger ikke det å være riktig for alle andre... pga av at det er faktorer i bildet som du ikke vet noe om. Tror du at du er bedre enn oss som røyker og ikke er aktive? Og kan man ikke ha tatt tak i kostholdet før man tar tak i andre ting? Du bruker ord som "gidder ikke gå tur" - ordbruken her er nedlatende, hva vet du om de som er mindre aktive her inne er slik fordi de ikke "gidder"??
Sitat:
hva mener dere selv; er det ikke minst like viktig å røre på seg?
Du sier selv du har vært her inne og lest en stund - hvordan kan du ha gått glipp av alle anbefalingene om å være aktiv? INGEN her anbefaler stillesitting - hvis du har lest det noe sted er det fint om du kan referere til hvor du har lest dette. DERFOR reagerer folk her inne på valgene dine av ord - de oppleves nedlatende og fordømmende - og reaksjonene blir også deretter.
Hvis du fremdeles ikke forstår hvorfor reaksjonene ble slik de ble kan jeg anbefale en fabelaktig bok som heter "hvordan vinne venner" av Dale Carnegie. Den sier mye om valg av ord, hvordan man kan "vinne" diskusjoner, ha respekt for andre, hvordan få andre til å skifte mening osv. Kanskje det der ligger litt åpenbaring om hvorfor valg av ord har så stor betydning - SPESIELT i en situasjon der man ikke kan lese kroppsspråket til den andre parten.
Tilslutt - det og bruke nedlatende og fordømmende ord FØRST og så unnskylde seg med at du snakker etter DIN mening og DIN erfaring gjør ikke ting særlig bedre. Din mening er da at folk som ikke er aktive ikke er det fordi de ikke gidder, folk som spiser lavkarbo OG røyker er dobbeltmoralske og at lavkarbospisere er iflg en annen tråd du starter "lavkarbo-fanatikere"...
Jeg kan snu det:
Jeg kan si:
Jeg mener etter min gode erfaring med lavkarbokosthold at ALLE som spiser slik du gjør er ignorante og kunnskapsløse fordi de ikke tar vare på helsen sin! Jeg kan si at jeg reagerer STERKT på påstander om at kalori inn må være mindre enn kalori ut for å gi vektnedgang, og at dette er helt hull i hodet og si! Jeg kan si at etter min erfaring lurer jeg på hvorfor du har valgt en så skadelig måte og gå ned i vekt på.
ELLER jeg kan skrive at etter min gode erfaring med lavkarbokosthold OG lavkalorikosthold, pulverkurer og andre ensidige dietter at det er flott at du har klart og gå ned så mye i vekt selv om du er mye sulten. Det har nemlig jeg også klart tidligere, men jeg har alltid gått opp igjen. Og jeg kan si at jeg skulle ønske at du ville lære mer om lavkarbokosthold slik at du kanskje kunne fortsatt vektnedgangen uten å være sulten. Dette fordi jeg unner deg en god helse og et godt liv uten sult og mye bruk av viljestyrke for å unngå fristelser.
Hvilken måte ville du foretrukket at jeg brukte overfor deg? Ser du hva jeg prøver å si? 
|