|
Går det an å leve opp til forventningene?
Okei. Jeg er ganske steil når det gjelder kosthold på barn.
Jeg hadde allerede bestemt meg lenge før jeg ble gravid at mitt barn ALDRI skulle gå i de kostholdsbanene som jeg gjorde. Nå vet jo jeg at ett kosthold, med lavglykemisk mat, masse grønnsaker og ren mat er det aller beste, og det er jo tydeligvis stikk i strid med hva som er allment akseptert her i verden. Tenk så grusomt, ungen som må spise grønnsaker og kjøtt og ikke får is og kake, nei herregud.
Nå tenker jeg som så da, at siden jeg selv har vært sterkt overvektig, så kommer jeg never ever til å la det skje med mitt barn. Mitt barn skal slippe det. Mitt barn skal også slippe å bli spist på sykdommer som diabetes og hormonsykdommer. Mitt barn skal slippe å slite med ettervirkningene av ett crappy kosthold når det er 30 år.
Men så var det dette med å gjøre da. Hører venninnene mine si at det høres enkelt ut FØR man får barn. Jeg har ikke sagt til noen i min krets at jeg er gravid enda, tenkte å la det det gå forbi uke 12-15 først, men jeg har ofte sagt at jeg vil lage min egen babymat, fordi jeg ikke vil fore ungen min på ferdigmat. Da ler de og sier at ja, det hadde de også ambisjoner om. 
Eller når jeg har sagt at jeg ikke kommer til å gi ungen min saft og jus på flaske, fordi jeg ikke ønsker å venne de til søtsmaken før det blir "nødvendig" nær sagt. Så ler de.
Eller når jeg sier at nei søtsaker og godis er da ingen vits å trykke i kjeften på ungene fra de kan krabbe. Så ler de.
Eller når jeg sier at nei, ungene mine får da jaggu spise grønnsakene sine. Så ler de.
Men nei, jeg ønsker rett og slett ikke noe barn som skriker etter kjeks fordi den ikke vil ha middag og vet den får noe annet "bedre" da. Jeg ønsker ikke ett barn som mauler godis hele tiden. Jeg ønsker ikke ett barn som får trassanfall fordi det SKAL ha.
Så, går det an å lage sin egen babymat? Går det an å føre en klar linje på null godis før det blir "nødvendig"? Går det faktisk an å forbeholde spesielle ekstramat til lørdagene? Er det mulig å gjennomføre eller er jeg heeeelt på vidvanke?
|