|
Sv: Har gått ned mange kilo
Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.
Jeg mener også: hvis en person som min svigermor hadde spist mindre, mye mindre, så kunne hun klart å gå ned i vekt. Og sluttet å gumle snop og kaker. Hadde hun f.eks. kun spist 1500 kalorier til dagen, så MÅTTE hun gått ned i vekt. 
Vet du hva svigermor spiser hver eneste dag? Vet du hvorfor svigermor gumler så mye snop hele tiden? Kan det være fordi hun MÅ - fordi hun er insulinresistent og ethvert karboinntak vil trigge behov for MER karbo?
Sitat:
ser at mange av dere sier at dere nesten ikke trenger måltider, fordi dere blir så mette. men det har nok noe med kaloriene å gjøre samtidig da, for det er nok ikke så mange kalorier dere får i dere ved å spise to ganger til dagen. da vil dere automatisk gå ned i vekt. hva mener dere?
Du trekker konklusjoner du ikke har noe grunnlag for å trekke. Jeg gjentar at kunnskapen om næringsomsetning er for liten hos deg - du kan ikke trekke konklusjoner for alle overvektige basert på kun DIN erfaring!
Jeg gikk ikke ned et gram på Grete Roede - men på samme kaloriinntak på lavkarbo går jeg ned - hvordan forklarer du det?
Noen her inne må ned i kaloriinntak mens de spiser lavkarbo - men de ALLER fleste spiser mye god mat. Det har ikke med antall måltider og gjøre det har med hvilke næringsstoffer man inntar. Fett har mye mer kalorier pr gram enn karbohydrater feks, og dermed gir det ikke automatisk mindre kalorinntak.
Siden du kan så lite om dette anbefaler jeg Gary Taubes bok Bad calories, good calories, men først kan du godt gå inn og lese DETTE innlegget av lege og hjertekirurg ved Haukeland sykehus så kanskje du forstår litt mer.
I tillegg kan du ta en titt på denne forelesningsserien av Gary Taube, som har tatt for seg en stor mengde forskning på kalorier over mange mange tiår.
Din holdning og påstander er årsaken til at mange overvektige ikke får den hjelpen de trenger for å gå ned i vekt. Det er årsaken til at leger og fagpersonell er nedlatende og frekke overfor den stakkars overvektige som i sin fortvilelse ber om hjelp og får "spis mindre - mosjoner mer". Vi er MANGE her inne som har gjort akkurat det i mange mange år - men allikevel forblir vi overvektige, eller vi sulter hver eneste dag... vi lider! Og når man skriver opp det man spiser og hvor mye man mosjonerer og fremdeles ikke går ned i vekt - blir vi jaggu meg bekyldt for å lyve!
Nå spiser jeg bedre og mer enn noensinne, jeg er alltid mett maten smaker genialt godt med så mye fett og jeg har stabilisert mye av hormonbalansen i kroppen.
Du må tro og mene hva du vil - du er sulten flere ganger om dagen - og spiser magert. Les deg opp om hvor mye fett kroppen din faktisk trenger for å utnytte vitaminer og mineraler i kroppen så forstår du kanskje også at du faktisk sulter kroppen din ned i vekt. En kropp som er sultet ned i vekt vil være desperat etter å få økt vekten igjen når du har nådd målvekt, det har alle her inne som har gått ned på lavkalori-kurer erfart. Så igjen - lykke til med å holde vekta etter vektnedgang og lykke til med å mentalt håndtere den konstante sultfølelsen...
Hvis du er så overbevist om at kalorier inn og ut er det eneste riktige, hva med å prøve et lavkarbokosthold med samme energiinntak som du har nå? Du vil aldri være sulten mer etter de første par ukene... frister det ikke i det hele tatt? 
|