|
Sv: Mister håret?
Opprinnelig lagt inn av thtu, her.
Jeg har gått på LCHF i to uker i dag, gått ned 4 kilo. Syntes dette fungerer bra. Men for en uke siden la jeg merke til at jeg hadde så masse små hår i hele hode, og dette endrer seg til å bli bare flere dag for dag. Jeg begynner og bli bekymret for at håret mitt knekker av. Det virker ikke noe tynnere, men de småhårene ser ikke ut som nye hår. Noen som har oppleved noe lignende? Lurer på om dette har med overgang til LCHF-kosthold å gjøre. 
Har niks, null og nada med LCHF å gjøre.
Det er mulig at du holder på å utvikle telogen effluvium, som er en reaksjon på stress i kroppen, som f.eks vektreduksjon. Men det var noe tidlig inn i kostholdsendringen å få det. Har du vært utsatt for noe traumatisk eller stressende de siste 2-6 mnd? Operasjon? Noe annet?
For menn kan det være helt normalt å begynne å miste hår etter fylte tyve, for kvinner skyldes hårtap uten noen åpenbar årsak gjerne sykdom, med mindre de nettopp har født, slanket seg eller vært gjennom stress. Den gode nyheten er at hårtapet kan behandles ganske effektivt med nisim sjampo og balsam.
|