|
Sv: Har gått ned mange kilo.
Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.
Jeg forstår at ketose hjelper enkelte av dere, men har ikke forståelse for at dere lar babyer og barn gå på lavkarbo og ketose osv. kroppen trenger faktisk noe korn osv for å fungere, det har jeg erfart selv.
ser fram til en diskusjon om dette...
Selv om innlegget ditt har ett massivt poeng, så må du huske på at veeeldig mange overvektige er følsomme for karbohydrater, og at du nå simplifiserer noe som ikke er så veldig enkelt for noen som du tror Men absolutt, det går an å gå ned i vekt med å spise mindre og røre mer på seg, bare ikke for alle.
Jeg trakk imidlertidig ut noe jeg reagerte på, og det var at kroppen trenger korn, noe den så absolutt ikke gjør. At kroppen vil ha korn er noe helt annet. Hvete, rug og bygg f.eks inneholder ett protein med ett enzym som er potensielt dødelig for mennesker med cøliaki, u.colitt, og tarmbetennelser. For oss andre "normale friske" kan ett inntak av disse korntypene være årsaken til en del sykdommer, som f.eks utmattethet, mageproblemer, betennelser, etc.
Jeg ser absolutt ikke noe galt i å la mitt barn leve etter mitt kosthold. Mitt kosthold er SUNT, det er lavkarbo, og det er variert. Spiser masse masse grønnsaker (det er alle enig om er sunt), rent kjøtt (alle er enig om at det er sunnest), ren fisk (alle er enig om at det er sunnest), litt frukt (de fleste tror frukten er sunn), bittelitt lavkarbobrød, nøtter (sunt), mørk sjokolade (sunt), ekte meieriprodukter (sunt), litt mandelgrøt (sunt), litt havregrøt, rent pålegg (sunt), etc. Så hva tror du er best av dette og en skive brød bakt på hvetemel og sammaltgrovt med leverpostei på til frokost eller ovnsbakt ørret med grønnsaker kontra fiskekaker i brunsaus og potet til middag?
I tillegg reagerer jeg på at du skriver at du "nyter" å se dine slanke døtre spise wienerbrød fordi "de må få energi fra en plass". Den syns jeg egentlig var ganske så bak mål at jeg vet ikke hvorfor jeg engang gidder å kommentere det. Men det er forskjell på energi og RETT energi, og jeg syns din oppgave som mor er å lære de å få energien fra RETT plass, ikke at de "stakkars må jo få spise wienerbrød fordi må jo ha mat, de spiser jo ikke". Det er den aller verste setningen jeg hører fra foreldre, og jeg har gitt meg selv ett løfte om mitt barn og det er at her skal det læres helt fra begynnelsen av at man får ikke kjeks, kaker eller boller om man ikke spiser maten sin altså. Da får man heller være sulten. Klart at de fleste ikke spiser grønnsaker og MAT når de kan velge å spise boller og kaker istede og har vært vant til det helt fra barnsben av. Helt åpenlyst for de fleste, allikevel så vanskelig å følge.
Sist redigert av Cherry : 07-04-11 kl 08:10.
|