|
Sv: Sak i KK
Opprinnelig lagt inn av insulininja, her.
Når det gjelder undersøkelsen i starten av tråden må jeg innrømme at jeg ikke har giddet å lese den; men mye fett i kosten fører til en slags insulinresistens i cellene - nettopp fordi kroppen vrir forbrenningen over på fettsyrer istedet. Kroppen lager glukose selv, stimulert via hormonet glukagon - som motvirker insulin. Balansen mellom glukagon og insulin styrer metabolismen.
De første overdosene du får med karbohydrater vil gi enda større svingninger enn vanlig, og det er derfor det anbefales å spise seg opp på karbohydrater igjen samt ikke ta glukosebelastningstest i ketose.
Såvidt jeg husker fra det jeg har lest er det blodsukkerstigning som styrer insulinutskillelse. Glukagon er aktivt kun ved lavt insulinnivå over litt tid. Altså vil ikke glukagon motvirke insulin i seg selv - selv om det kan se slik ut i denne undersøkelsen? Dermed så vil jo ikke glukagon være aktivt om man spiser både mye karbohydrater og fett samtidig?
Har du noen kilder til det du sier om "mye fett i kosten fører til en slags insulinresistens i cellene - nettopp fordi kroppen vrir forbrenningen over på fettsyrer istedet. Kroppen lager glukose selv, stimulert via hormonet glukagon - som motvirker insulin. " - altså noe som ikke sier det jeg allerede sier over 
Hvis forskningen her er korrekt - vil det jo si at diskusjonene om at høyt inntak av karbo (og fett) gir høyt blodsukker - så lavt blodsukker pga insulinutskillelse - og dermed fyser/spiser vi mer... med høyt blodsukker over tid (selv om det er farlig over tid for kroppen) vil jo da gi fortsatt fettforbrenning.... - blir helt feil? *Forvirret* 
Nå har faktisk artikkelforfatteren justert artikkelen sin litt etter flere kommentarer og det er jo bra. Dessverre er ikke hele forskningsartikkelen tilgjengelig uten at man betaler...
|