Tråd: Sak i KK
Vis enkelt innlegg
Gammel 06-04-11, 18:13   #15
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Sak i KK

Opprinnelig lagt inn av insulininja, her.

Når det gjelder undersøkelsen i starten av tråden må jeg innrømme at jeg ikke har giddet å lese den; men mye fett i kosten fører til en slags insulinresistens i cellene - nettopp fordi kroppen vrir forbrenningen over på fettsyrer istedet. Kroppen lager glukose selv, stimulert via hormonet glukagon - som motvirker insulin. Balansen mellom glukagon og insulin styrer metabolismen.

De første overdosene du får med karbohydrater vil gi enda større svingninger enn vanlig, og det er derfor det anbefales å spise seg opp på karbohydrater igjen samt ikke ta glukosebelastningstest i ketose.

Såvidt jeg husker fra det jeg har lest er det blodsukkerstigning som styrer insulinutskillelse. Glukagon er aktivt kun ved lavt insulinnivå over litt tid. Altså vil ikke glukagon motvirke insulin i seg selv - selv om det kan se slik ut i denne undersøkelsen? Dermed så vil jo ikke glukagon være aktivt om man spiser både mye karbohydrater og fett samtidig?

Har du noen kilder til det du sier om "mye fett i kosten fører til en slags insulinresistens i cellene - nettopp fordi kroppen vrir forbrenningen over på fettsyrer istedet. Kroppen lager glukose selv, stimulert via hormonet glukagon - som motvirker insulin. " - altså noe som ikke sier det jeg allerede sier over

Hvis forskningen her er korrekt - vil det jo si at diskusjonene om at høyt inntak av karbo (og fett) gir høyt blodsukker - så lavt blodsukker pga insulinutskillelse - og dermed fyser/spiser vi mer... med høyt blodsukker over tid (selv om det er farlig over tid for kroppen) vil jo da gi fortsatt fettforbrenning.... - blir helt feil? *Forvirret*

Nå har faktisk artikkelforfatteren justert artikkelen sin litt etter flere kommentarer og det er jo bra. Dessverre er ikke hele forskningsartikkelen tilgjengelig uten at man betaler...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat