|
Sv: Gastric bypass (overvektsoperasjon) og fibromyalgi
Hei
Ser du ikke har fått noen svar fra noen som har tatt gastric bypass. Jeg tok en slik operasjon for over 2 år siden. Har kroniske ryggplager pluss fibromyalgi blandt annet. Jeg har vært syk i ca 20 år og har vært sterkt handicappet pga ryggplager og fibro. Brukte rullator til vanlig bruk, rullestol for lengre turer og en eletrisk scooter til handling osv. Klarte ikke å strekke kroppen ut på mange år. Gikk foroverbøyd og det var tungt til tider når man var overvektig osv. Fikk mange belastningsproblemer i tillegg.
Jeg har gått ned 47 kg etter gastric bypass. Er enda en del overvektig men trives med vekten jeg har nå. Det flotte er at jeg har parkert rullatoren min i kjelleren, bruker ikke rullestol heller. Jeg har på en måte fått livet i gave på nytt føler jeg. Er jo klar over at ikke alle opplever alle ting så positivt som meg men håper likevel du får med deg at mange plager forsvinner. Vel operasjon er jo egentlig ikke en lettvint vei å gå men man må se på fordeler og ulemper. Fibroen har jeg likevel men den er lettere nå etter mindre kiloer å drasse på.
Jeg har ikke angret et sekund på at jeg tok operasjonen og føler alt har gått nesten på skinner. Har fått gallestein som en bivirkning så den har jeg fjernet. Nå sliter jeg litt med et mavesår som ikke vil gro så man kan få slike bivirkninger osv. Livet mitt før operajsonen var mye lenket til sengen ute av stand til å stå på egne ben. Kunne ikke gå til toalettet engang. Måtte bli byttet på i sengen osv. På gode dager kunne jeg gå korte avstander med rullator. Nå føler jeg at jeg svever bortover gulvet hi hi. Før operasjonen gikk jeg på morfintabletter i flere år mot mine sterke smerter. Nå tar jeg veldig sjelden smertestillende for de smertene jeg har nå takler jeg bra føler jeg.
Jeg ønsker deg lykke til med valget ditt. Håper det hjelper litt med avgjørelsen din med å se både fordeler og ulemper med operasjonen.
LYKKE TIL
Hilsen Bibbi
|