|
Sv: Lage mat på TV
Taco går utrolig kjapt i alle fall. Jeg pleier bare å blande alt på en tallerken etterpå, men det går an å lage tacoskjell av ost på hvelvede kopper i mikroen. Jeg pleier også å smelte osten i panna sammen med kjøttdeigen i slutten av steketiden, men det er smak og behag. Flere tacokrydder finner du her.
Eller hva med spinatstuing eller noe annet av spinat? Spinat er jo supermat. Proppfull av vitaminer og mineraler. 
Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.
SPINAT
Fakta: Spinat
Frossen spinat: Lager fløtestuet spinat eller muffins med spinat og fetaost.
Bladspinat: i lasagne og fiskegrateng eller blandet i annen nøytral salat, for å piffe opp litt
…legger terningene i tørr gryte, varmer til den koker. Tilsetter fløte og litt smør etter behag. Krydrer med salt, pepper og litt malt muskatnøtt
…smeltet et par puter/biter sammen med blomkålen i mikroen når jeg skal lage blomkålmos. Smaker så lite at det bare blir en enda litt sunnere blomkålmos med fin farge!
Spinatstuing.
Bruner løk og hvitløk i smør, har oppi spinatputer og lar det putre til de er tint, heller på litt fløte og lar det surre seg ferdig. Godt til kjøtt eller laks
...eller blande med blåmuggost, f.eks. norzola og ha til "pasta", kjøtt, etc
Spinat-"stuing"
Hell frosne spinatputer i stekepanna, gjerne etter å ha stekt kjøtt, så spinaten får trekke til seg dét fettet også - tilsetter masse smør, salt, pepper, annet krydder etter smak
Spinatgrateng med avocado og rosenkål
1 ss meierismør smeltes i en kjele
Tilsett 2 fedd knust hvitløk (jeg elsker hvitløk!) i smøret
Tilsett ca 8-10 brikker frossen spinat (tines i mico på forhånd)
Tilsett 2 dl fløte med ett pisket egg
Kok opp blandingen og smak til med salt og pepper
8-10 rosenkål deles i to og legges i et ildfast fat sammen med 1 avocado i biter. Hell over spinatblandingen og topp med ost.
Settes i forvarmet ovn 250grader og stek til osten er smeltet og fått en gylden farge
Porsjonsquiche med spinat og røkt ørret
Spinatstuing ala Jan
Spinat og champignon stuing
Spinat og østerssopp ”kompott”
Spinat
Fløtestuet spinat
Spinat og fetafrittata
Spinat og fetafrittata
Spinat og Ost ”frittatas”
Spinat med hvalnøtter og hvitløk
Spinat/bacon-grateng
Kremet spinat