Tråd: MBT-sko
Vis enkelt innlegg
Gammel 04-04-11, 20:41   #38
mallilen
Medlem

Medlem siden: Jul 2010
mallilen er ny på veien

Sv: MBT-sko

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Mener du at det er bortkastet å kjøpe slike sko??

Overhodet ikke Jeg har selv hatt mye nytte av mine, ettersom jeg har hatt et veldig feil bevegelsesmønster. Fordi jeg er så opptatt av nettopp dette med å bevege seg riktig, eller i allefall har det som mål, er jeg dermed opptatt av å forklare at dette ikke er noen "vidunderkur" som setter igang med å fikse "alle problemer".

Svært mange,og da spesielt kvinner,beveger seg feil. Dette ser man gjerne ved vrikking på hoftene,svaie rygger og krumme nakker, overstrekte ledd eller føtter som settes ned skjevt når man går.
Vi har,en eller annen gang under oppveksten, begynt å bevege oss feil. Feil som i at vi "henger" på skjelettet heller enn å bruke muskulaturen for å holde oss oppe. Og forandringen er kommet så gradvis at vi ikke engang merker det før det er for sent.
Feilen kan likegjerne skyldes et akutt traume (som f.eks et forstrukket kne), som at man går opp i vekt, eller får stadig beskjed om å skyve frembrystkassen og vrikke på baken når man går.

Vonde rygger, ømme knær, stive og støle hofter, vonde korsrygger og helvetesnakker med skuldre oppunder øra... Mange som sliter med dette beveger seg uten tvil helt feil.

Når man så tvinges til å balansere vha muskulaturen - som f.eks ved å stå på et balansebrett, der det jo overhodet ikke nytter å stive av i knærne, for å holde seg oppreist - slik man skal, så tar vi i bruk de musklene vi ikke lenger er vant til å bruke. Men disse musklene er jo undertrente siden vi ikke har brukt dem. Og siden de har gått mer eller mindre i dvale fra før, uten at vi har merket det, så har de altså ikke så mye styrke som de burde hatt.
MBT-sko, eller dess like, krever at man balanserer. De kalles jo ofte nettopp for "balansesko". Og for å holde den balansen MÅ man altså ta i bruk muskulaturen. Men issuet er at når de svake musklene plutselig tas i bruk, så klarer de jo ikke å leve opp til oppgavene sine helt og fullt uten styrke.

Ingen forventer at en utrent person skal klare 80kg benkpress på"strak arm"? Og det er det vi forventer av våre svake, utrente muskler vi ikke kjenner at vi ikke bruker når vi tar i bruk et "treningsapparat" som MBT. De slutter å virke,rett og slett,og gjerne uten forvarsel også. Dermed kompenserer man et annet sted i kroppen for den manglende støtten fra disse musklene, og man er igjen på vei til å "lure seg unna" den bevegelsen man egentlig skulle hatt.

Derfor er tilvenningen viktig. Man skal med andre ord vekke utrente muskler til live igjen. Selv om man nok helt fint klarer å gå med slike hele den første dagen,er det ikke dermed sagt at man gjør det riktig

mallilen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat