|
Sv: Benhinnebetennelse
Nå ble jeg litt nysgjerrig - du ble mye bedre etter å ha brukt gelen en periode? Eller ble det bra av seg selv?
Du må fortsette og smøre deg - mange mange ganger hver dag. Selv om du ikke kjenner bedring der og da - virker den underliggende. Jo mer du smører deg, jo mer magasineres i huden under og den skal da få en mer langtvirkende effekt. Hvis det hjelper med "regler" - smør deg 3 ganger etterhverandre 3 ganger om dagen. Dvs smør til det er tørt, og gjenta to ganger
Jeg har gitt bort denne gelen til bla en studentvenninne som hadde betennelse i tommelen i 6 mnd... hadde mye behandling, ingenting hjalp. Til jeg ga henne en liten tube gel. To uker etterpå spurte jeg hvordan det gikk - så var betennelsen vekke... "men det trenger jo ikke vært gelen da" 
Du har nok vært såpass dårlig så lenge - så det tar litt tid før det går over. Jeg vil anbefale at du trener på mykt underlag, som feks tredemølle eller sykkel, eller i skogen om snøen har forsvunnet nok. det aller beste er og komme seg ut i veldig røft og ulendt terreng, da får du naturlig strukket beinet ditt på turen Husk også at om du stresser og er redd det skal forverre seg så vil du nok også gå "annerledes!
Jeg får smerter tvert etter 10 minutter i nedoverbakke på asfalt - smører meg masse og da går det over i løpet av 3-4 dager.
Du bør bli henvist til en "fotlege" om fysioen din mener det er noe med buen din og at du trenger såle - like greit og få det sjekket ut med en gang Ikke kjøp deg såler uten at en fotspesialist har uttalt seg ihvertfall!
Har du sko som er brukt mye ett år bør du kanskje vurdere nye treningssko - sjekk ut med sportsbutikken, de kan sjekke om du går på innsiden, utsiden eller er normal, noen sko støtter bedre enn andre avhengig av hvordan du trår på foten 
Kanskje sånne "masai" sko kan være noe for deg? Da får du ihvertfall mer bevegelse i ankel/legg når du står/går 
Jeg er ikke tilhenger av rene betennelsesdempende tabletter som voltaren (mest fordi jeg blir så styggdårlig i magen), men ibux er faktisk også betennelsesdempende, og du kan godt ta ibux etter hva det står på pakken i en ukes tid for og se om det kan være med og avhjelpe litt Sjekk med mor og far først - jeg vet du ikke er voksen! 
Husk at jeg ikke er noen ekspert, men jeg har jo litt erfaring. Hør med mor og far om hva de synes høres fornuftig ut av forslagene mine.
Det er ikke uvanlig med beinhinnebetennelse i den alderen heller, jeg var mye mer plaget da jeg var på din alder, men jeg brukte også mye flate sko med harde såler. I dag er jeg rene "mette-marit" - går stort sett i gode joggesko 
|