Opprinnelig lagt inn av Vikki
Nille : Ser du har kommet frem til 2 nettokarber pr. skive. Hvordan? I mitt brød fikk jeg 121 g. karbo pr. 100 g. brød. Hvis jeg dropper å regne med frøene, havner jeg på 61 g. pr 100g. Og det stemmer jo ca. overens med det du fikk..
...nå er dere morsomme. Jeg har lagt alle ingrediensene med næringsverdi inn i Fitday. Og så har jeg lagt inn antall gram/oz inn av hva jeg har brukt. Det er ikke mulig å kopiere over en Fitday side dessverre. Bare totalen. Som mofe påpeker trekker jeg fiber fra. Det fiberet har jeg spesifisert for hver ingrediens. Innholdet i mitt regnestykket er for HELE BRØDET. Ikke pr 100 gram !!
Vekt: 1200 gram
Fitday data:
Total: 4708 Fat:362 3258 73% Sat:33 297 7% Poly:86 774 17% Mono:107 963 22%Carbs:151 152 3% Fiber:113 0 0%Protein:261 1044 23%Alcohol:0 0 0%
Pr 100 gram er det 470,8 kalorier, 26,1 gram protein 15,1 karber minus 11,3 fiber er ca. 4 karber. 1 skive veier ca. 50 gram = 2 netto karber.
Opprinnelig lagt inn av Vikki
Betyr det at jeg ikke skal regne med, verken sesamfrø, linfrø eller solsikkefrø? - OG gjelder det også for protein of fett?
Nei, det er ikke slik du skal gjøre det nei. Du skal regne med alle frøene, - det er bare fiberdelen av ingrediensene som skal trekkes ut.
F.eks. kruskakli:
Total: 135 Fat:3 27 22% Sat:1 5 4% Poly:1 5 4% Mono:2 14 11%Carbs:58 32 26% Fiber:50 0 0%Protein:16 64 52%Alcohol:0 0 0%
Der er det 58 gram karber og 50 gram fiber. På pakka står det 8 gram karber fordi fiberet er trukket fra allerede. Sånn er det med alle ingrediensene.
Jeg bruker som sagt Fitday som summerer alt, så trekker jeg summen av fiber fra summen av karber helt til slutt. Kun fordi det er et amerikansk program hvor karber er lagt inn med fiber. Når dere regner med penn & papir skal dere ikke trekke fra fiber i forhold til det som står på PAKKA. Alle norske næringsinnhold skal være fratrukket fiber på forhånd.
Så hadde jeg brukt vekt, penn & papir ville resultatet blitt 38 gram karber (151 minus 113).
Huff, dette forklarte jeg dårlig. Men der er viktig at alle ingredienser skal regnes med. Det er kun fiberinnholdet i hver enkelt vare som ikke skal være med.
Jeg syns og at linfrø skal telle med (altså ikke som 0), for når du tygger brødet vil iallefall en god del av linfrøene bli knust og da bør det telles med. Hvis du bare svelger uten å tygge er det en annen sak !! Min pakke hadde 8 netto karber pr 100 gram og det har jeg regna med ! 2 karber pr skive er uansett ikke mye !!
Forstår ikke helt hvordan du har fått 121 gram karbo pr. 100 gram brød da. Det må vel være for hele brødet vel ??