Vis enkelt innlegg
Gammel 31-03-11, 21:24   #24
KarMa40
Seniormedlem

KarMa40 sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Ble tatt nye prøver 17.mars
FT3: 4,2 ( 3,1-6,8)

Det er ikke tatt Ft3 tidligere kanskje?

Sitat:

FT4: 21,9 (3 uker tidligere 21,3)
TSH: 5,6 (3 uker tidligere 3,3)

Medisinmengde økt fra 100 til 112,5 pr dag. Skal til lege i morgen og gjett om jeg skal mase, for nå sliter jeg med ørten forskjellige problemer fra tørre slimhinner, muskel og ledd verk til press over brystet og tunge raske hjerteslag

Det er en 12,5% økning i dose, som ikke er voldsom. Noen leger mener man kan ta 200 en dag i uken, og 100 de andre for å få til en økning.

Spørsmålet er om symptomene kommer snikende eller har hogget til idet dosen øker? Det finnes i i alle tilfelle flere mulige forklaringer og det spørs litt hva legen har lært på doktorskolen, for hvordan han reagerer.

Uten stoffskifte-aspektet, inne på dette forumet med det som plager folk her til vanlig, tenker jeg magnesium-mangel, muligens også andre vitaminer /mineraler. Ketolyse-magnesiumtilskudd koster hva? 80 kr? Og hvis du tar mer enn kroppen vil ha får du løs mage, du kan ikke overdosere. Jeg er selv gravid og tar magnesium i håp om å slippe leggkrampe om natta, opp i 600mg for meg.
Dette er ikke for å trekke dine bekymringer om behandlingen av stoffskiftet i tvil, bare at av og til er de enkle løsningene rette.

Videre kan symptomene du nevner være at kroppen med bare litt mer levaksin plutselig kjenner alle vondtene du har hatt hele tiden. Vær oppmerksom på at hjerterytmeendringer også er et symptom på lavt stoffskifte, ikke bare høyt. Hvis legen vil dosere ned er du jo like langt og det var vel ikke så greit der heller...

Fra Sonjas har jeg også skjønt at de som har vært under- eller u-medisinert lenge med lavt stoffskifte (og det er dessverre de fleste), får et problem med reseptorene for t3 på cellene. Men kan få tregt opptak, nærmest en slags resistens, fordi det er så utrolig seigt for kroppen å produsere thyroksin av noe slag og kroppen går i sparemodus for ikke å bruke opp for fort. Når man så i denne tilstanden får tilført thyroksin, stritter kroppen imot, alle reseptorene går fulle samtidig, og det kjennes ut som for mye. Kroppen kan være langt unna et normalpunkt, men den relative overfloden gjør at det kjennes ut som for mye. Det er forsøket verdt i en fase med opp-medisinering å stå imot hypersymptomer, altså på for høyt stoffskifte, for kroppen kan plutselig starte igjen, når den blir overbevist om at tilførselen ikke er tilfeldig.
Denne forklaringen kan også dekke at ditt TSH stiger, det er kroppen som sier -Å, men hvis jeg kan få litt, så vil jeg jammen ha enda mer!!!

Du kan også være feilmedisinert, altså at kroppen feks ikke omsetter T4(levaksin) i T3 dermed hoper t4 seg opp i kroppen uten at du egentlig får noe utbytte av det. Da kan det være aktuelt med medisinering direkte med t3 (Liothyronin). Dersom legen ikke vil, og sannsynligheten er ganske stor, så kan du prøve med d-vitamin (d3) som støtter omsetningen fra t4 til t3, jeg tar 5 ganger de norske anbefalingene daglig, også min sambo, han som faktisk har lavt stoffskifte.

I et stoffskifte perspektiv har flere ofte Sjøgrens syndrom når de først har andre autoimmune lidelser. (beklager, det er de tørre slimhinnene som gjør at jeg tenker på det, særlig hvis du har tørre øyne i tillegg)

Er det tatt prøver for anti-TPO eller TRAS?

Tigge seg til jod-testing? Jod inngår også i stoffskiftet og for lite (og nei, jodisert salt er ikke ment å forhindre jod-mangel i befolkningen, det er ment å forhindre hjerneskader og struma, dette var til forum-kverulanter) gir også lavt stoffskifte, men kan også gjøre det vanskelig å normalisere et lavt stoffskifte når man får medisiner.

Pjuuh, nå må jeg visst snakke med han andre som bor her også

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat